Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zajęcia świetlicoweProwadzący zajęcia: Monika Żyrek
Temat: Moje bezpieczeństwo jest najważniejsze.
Cel ogólny:
- poszerzenie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się w razie niebezpieczeństwa na drodze, podczas zabaw oraz w kontaktach nieznajomymi.
Cele szczegółowe:- wdrażanie umiejętności szybkiego i skutecznego działania w sytuacjach zagrożenia,- utrwalenie umiejętności bezpiecznego zachowania się.
Czas zajęć: 45 minut.Forma zajęć: - indywidualna, - grupowa.Metody pracy: słowna - rozmowa kierowana, pogadanka, czytanie wiersza T. Śliwiak pt. „Na drodze”,
praktyczna - praca w grupach. Pomoce dydaktyczne:- białe kartki z bloku A4, plansze z hasłami, puzzle z hasłami,- pisaki, wiersz T. Śliwiak pt. „Na drodze”.
Przebieg zajęć:Część wstępna1. Powitanie uczniów.
Dzieci stoją w kręgu, nauczyciel podaje kolejne wersje powitania, np. Witam wszystkich, a szczególnie tych, którzy:- idąc do szkoły przechodzą przez ruchliwe skrzyżowanie,- lubią chodzić do szkoły, - lubią chodzić na spacery do parku, lasu, - lubią jazdę na rowerze, - znają swój adres zamieszkania,- chodzą do klasy trzeciej.
BEZPIECZEŃSTWOBEZPIECZEŃSTWO2. Zabawa twórcza „Skojarzenia”. Prowadząca zachęca dzieci do zabawy twórczej „Skojarzenia”. Następnie na tablicy pisze wyraz „BEZPIECZEŃSTWO”. Uczniowie szukają skojarzeń do wyrazu „Bezpieczeństwo” i zapisują je na tablicy:Przykład numery:
BEZPIECZEŃSTWO
BEZPIECZEŃSTWO
997,998,999, ostrożność policjant
spokój rodzina radość przestrzeganie zasad rozwaga Część główna
1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie ułożyli puzzle według kolorów. Elementy puzzli są w trzech kolorach: czerwony, żółty, zielony. Prawidłowe ułożenie puzzli pozwoli odczytać hasło. Następnie prowadzący prosi prowadzi rozmowę kierowaną z uczniami na temat ułożonych haseł.
JESTEM OSTROŻNY NA DRODZE!BAWIĘ SIĘ BEZPIECZNIE!MÓWIĘ „NIE” SOBIE I INNYM!
2. Prowadzący zaprasza uczniów do wysłuchania wiersza T. Śliwiak „Na drodze” (załącznik nr 1).3. Prowadzący rozmawia z uczniami na temat zachowania bezpieczeństwa na drogach. Następnie zdaje pytania:- dlaczego mówienie o bezpieczeństwie na drogach jest takie ważne?- kto powinien być ostrożny na drodze?- co złego zdarza się na drogach?- w jakich miejscach należy przejść przez drogę?- a gdzie nie przechodzimy?- jak i kiedy przez drogę?
4. Prowadzący na środku klasy wytycza jezdnię, chodnik, przejście dla pieszych (narysowane pasy na arkuszu papieru). Ustawia znaki drogowe. Następnie dzieli uczniów na pieszych i kierujących samochodem. Kierujący pojazdami i piesi podczas zabawy przestrzegają zasad
ruchu drogowego. Piesi upewniają się przed zbliżeniem do przejścia dla pieszych, przed wejściem na jezdnię, czy droga jest wolna. Część końcowa1. Nauczyciel pokazuje uczniom planszę z hasłami zapewniające bezpieczeństwo. - Nie traktuj jezdni jako placu zabaw!- Baw się bezpiecznie!- Nie baw się z bezpańskimi psami!- Wychodząc z domu powiedz rodzicom, dokąd idziesz i kiedy wrócisz!
- Pamiętaj twoje bezpieczeństwo zależy od Ciebie!- Bądź odważny – powiedz „Nie ...