Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE 7
Temat: Twierdzenie Pitagorasa.
Cele ogólne:
- zapoznanie się z Twierdzeniem Pitagorasa
Cele operacyjne:
Uczeń:
- poznaje treść Twierdzenia Pitagorasa i umie je zastosować
- zna nazwy boków trójkąta prostokątnego
- umie wskazać przeciwprostokątne i przyprostokątne w trójkącie prostokątnym
- kształtuje logiczne myślenie
- stosuje twierdzenie Pitagorasa w zadaniach tekstowych
- poznaje pojęcie i przykłady trójek pitagorejskich
- aktywnie współpracuje z kolegami
Metody pracy: pogadanka, praktyczna
Formy pracy: indywidualna, praca w parach
Pomoce dydaktyczne:
- tablica interaktywna
- karty pracy, szablony trójkątów
- zeszyt przedmiotowy
Przebieg lekcji:
1. Część wstępna:
- Sprawdzenie listy obecności.
- Zapisanie tematu lekcji.
- Wprowadzenie do tematu lekcji, objaśnienie jego celu.
Nauczyciel informuje uczniów, że celem lekcji będzie zapoznanie się z treścią Twierdzenia
Pitagorasa oraz umiejętne wykorzystanie tego twierdzenia w zadaniach
.
2. Część właściwa:
- Nauczyciel zapoznaje uczniów z treścią twierdzenia Pitagorasa, informując, że twierdzenie to
dotyczy trójkątów prostokątnych.
- wyjaśnia pojęcia przyprostokątnych i przeciwprostokątnych na szablonie trójkąta prostokątnego
- nauczyciel stosuje wzór twierdzenia na przykładzie.
Zadanie: Dany jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych 8cm i 6cm. Oblicz długość trzeciego
boku tego trójkąta.
- Praca w parach: Nauczyciel rozdaje karty pracy (karta nr 1). Para uczniów losuje jeden szablon
z trójkątem. Każdy szablon ma inne wymiary. Zadaniem jest obliczenie trzeciego boku trójkąta.
Po zakończonej pracy następuje sprawdzanie wyników.
- Nauczyciel przedstawia na tablicy twierdzenie Pitagorasa w innym typie zadań.
Zadanie: Mamy trójkąt prostokątny, w którym wymiar przyprostokątnej a = 24cm, a długość
przeciwprostokątnej c= 25cm. Oblicz długość drugiej przyprostokątnej oraz obwód tego
trójkąta.
- Praca w parach: Nauczyciel rozdaje karty pracy (karta nr 2). Para uczniów losuje ponownie jeden
szablon z trójkątem. Każdy szablon ma inne wymiary. Zadaniem jest obliczenie długości drugiej
przyprostokątnej trójkąta. Po zakończonej pracy następuje sprawdzanie wyników.
- nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie trójek pitagorejskich/trójkątów pitagorejskich w odniesieniu
do wymiarów boków trójkątów prostokątnych. Informuje również, że trójkąty pitagorejskie są
łatwiejsze do obliczania. Nauczyciel wyjaśnia różnicę w obliczeniach analizując kolejny przykład
przy tablicy.
Zadanie: Dane są dwa boki trójkąta prostokątnego, b=9cm, c= 12cm z których jednym jest
przeciwprostokątna. Oblicz długość trzeciego boku.
3. Część końcowa:
- Pogadanka nauczyciela z uczniami podsumowująca nowo poznane wiadomości.
- Zakończenie lekcji.
Załącznik nr 1 - Karta pracy
Podane są wymiary dwóch boków trójkąta (szablon trójkąta z wymiarami). Oblicz trzeci bok trójkąta.
Przykładowe szablony:
A 16cm 12 cm B 15cm 20cm C 5cm 12cm D 8cm 15cm
Załącznik nr 2 - Karta pracy
Wylosowany trójkąt ma podane wymiary przyprostokątnej i przeciwprostokątnej. Oblicz długość drugiej przyprostokątnej oraz obwód tego trójkąta
Przykładowe szablony:
A b=5cm c=13 cm B b ...