Dodaj publikację
Autor
Marta Stępień
Data publikacji
2024-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
23

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł pomaga wprowadzić pojęcie wysokości trójkątów uczniom w szkole podstawowej. Materiał przydatny od klasy 5. szkoły podstawowej.
 Pobierz (pdf, 134,9 KB)

Podgląd treści

Wysokości trójkąta – jak okiełznać „wysokie” problemy.

Definicja wysokości trójkąta:

„Wysokością trójkąta nazywamy odcinek łączący wierzchołek trójkąta z prostą, zawierającą

przeciwległy bok i prostopadły do tej prostej. Trójkąt ma trzy wysokości.” (Zintegrowana

Platforma Edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki; Zintegrowana Platforma Edukacyjna

(zpe.gov.pl))

Problemem, jaki zazwyczaj pojawia się uczniom w nauce o wysokościach w trójkątach jest ich

wyobrażenie sobie. Aby dziecku było łatwiej uzmysłowić sobie co to jest ta wysokość można

nakierowywać je porównaniem wysokości trójkąta do wzrostu człowieka. Uczeń zazwyczaj

potrafi już wtedy wskazać jedną z wysokości trójkąta. Być może potrafi już określić, że to jest

najkrótszy odcinek łączący wierzchołek trójkąta z przeciwległym bokiem (o przedłużeniu boku

jeszcze nie ma mowy) trójkąta, choć najprawdopodobniej nie będzie umiał tego jeszcze tak

nazwać. Nauczyciel może w tym momencie wskazać, że to jeszcze nie koniec rozważań, bo

przecież mowa jest o „wysokościach” trójkąta, a nie tylko o jednej wysokości. Tutaj pojawia

się kolejny problem – skoro człowiek ma jedną wysokość od stóp do głowy, to gdzie szukać

kolejnej wysokości w trójkącie. Wtedy z pomocą przychodzi obrócenie zeszytu czy kartki

i spojrzenie na trójkąt z innej perspektywy. W tym momencie uczeń powinien sam odkryć

drugą i trzecią wysokość – analogicznie jak przy pierwszej wysokości. Prawdopodobnie mu się

to uda, gdy ma do czynienia z trójkątem ostrokątnym.

Kolejny problem do rozwiązania: jak to wygląda w przypadku trójkąta prostokątnego czy

rozwartokątnego? Ze swojego już kilkunastoletniego doświadczenia jako nauczyciel wiem, że

wyznaczenie trzech wysokości w trójkątach prostokątnych czy rozwartokątnych jest czasem

nie do przejścia dla uczniów nawet w szkołach średnich. Na początku bycia nauczycielem

długo się zastanawiałam jak przybliżyć uczniom to pojęcie, aby w łatwy sposób mogli je

zapamiętać. Po latach nauczania wiem, że można utworzyć historyjkę, którą lepiej zapamiętają.

Z pomocą przyszła mi wizja skały i człowieka (rysunek poniżej), który się na nią wspina

i powoli opuszcza na linie lub skacze jak na bungee – uczniowie zazwyczaj wybierają sobie

wersję, która im bardziej odpowiada.

Marta Stępień - nauczycielka matematyki i informatyki w SP w Kobylnicy

Czasami pomaga stwierdzenie, że ze skały powoli na swojej linie opuszcza się pajączek. Zasady

są takie, że nie bierzemy pod uwagę podmuchów wiatru, które wydłużają naszą linę. Bardziej

ambitnym uczniom można powiedzieć, że z takich podmuchów wiatru, gdy wcelujemy idealnie

w środek boku – uzyskamy odcinek, który nazywa się środkową odcinka.

Wracając do głównego tematu o wysokości trójkąta można powiedzieć, że to długość liny, która

jest zawieszona w wierzchołku skały i na której opuszcza się ...