Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Moras
Data publikacji
2008-02-11
Średnia ocena
4,00
Pobrań
533

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to test sprawdzajacy wiadomości i umiejętności uczniów z historii w klasie 4. Dotyczy życia codziennego w średniowieczu. Został on opracowany w oparciu o program wydawnictwa Nowa Era "Człowiek i jego cywilizacja".
 Pobierz (doc, 47,0 KB)

Podgląd treści

Test sprawdzający kl. 4 Życie codzienne w średniowieczu

Imię i nazwisko………………………. Liczba pkt………… Ocena …..

Zad. 1 [ 0-1p.]
Wymień insygnia koronacyjne ( symbole władzy królewskiej)
a) …………………… b)…………………….. c) …………………..
d)…………………….
Zad. 2 [ 0-2p.]
Wpisz do tabeli po dwa przykłady praw i obowiązków władcy.

| Prawa | Obowiązki |
|1 ……………………………………... |1……………………………………… |
|……………………………………….. |……………………………………….. |
|……………………………………….. |……………………………………….. |
|2 …………………………………….. |2 ……………………………………… |
|……………………………………….. |………………………………………... |
|………………………………………. |………………………………………... |

Zad. 3 [ 0-1p.]
Podstawowy obowiązek spoczywający na drużynie zbrojnej władcy wiązał się z
A. obroną kraju przed wrogami i udziałem w wyprawach wojennych.
B. zapewnieniem porządku wewnątrz kraju.
C. ochroną władcy przed zewnętrznymi wrogami.
D. obroną grodów położonych przy granicy państwa polskiego.
Zad. 4 [ 0-1p.]
Co świadczy o tym że grody miały charakter obronny? Wymień trzy elementy obronne grodu.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zad. 5 [ 0-3p.]
Określ znaczenie grodu pod względem
1. administracyjnym ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. gospodarczym………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. kościelnym ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zad. 6 [ 0-2p.]
Przyporządkuj zajęcia wykonywane przez zakonników poszczególnym dziedzinom życia. Skorzystaj z podanych przykładów.

przepisywanie ksiąg, sporządzanie leków, nauczanie w przyklasztornych szkołach, prowadzenie szpitali, udział w poselstwach na inne dwory, prowadzenie korespondencji książęcej, szerzenie i umacnianie chrześcijaństwa, spisywanie kronik , zarządzanie skarbcem władcy

|Dziedzina | Zajęcia |
|Medycyna | |
|Kultura i nauka | |
|Służba na dworze władcy | |

Zad. 7 [ 0-1p.]
Która poniższych okoliczności najbardziej sprzyjała przekształcaniu się dawnego grodu w miasto?
A. Wyodrębnienie się i szybki rozwój rzemiosła.
B. Sprowadzenie zakonników.
C. Rozbudowa istniejących grodów obronnych.
D. Budowa nowych zamków obronnych.
Zad. 8 [0-3p.]
Wymień trzy miejsca korzystne do założenia miasta.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Zad. 9 [ 0-1p.]
Zaznacz błędną odpowiedź. W średniowiecznym mieście kupcy odgrywali największą rolę, ponieważ
A. byli najbogatszymi mieszkańcami
B. wchodzili w skład rady miejskiej
C. byli wyłącznymi właścicielami miasta.
D. Czasami prowadzili interesy z władcami Polski udzielając im pożyczek.
Zad. 10 [ 0-1p.]
Najważniejszym zadaniem cechów była
A. opieka nad wdowami i sierotami po zmarłych mistrzach.
B. obrona wyznaczonego odcinka murów
C. obrona własnych interesów
D. sprowadzanie materiałów do produkcji.
Zad. 11 [ 0-2p.]
Czym zajmowali się rzemieślnicy poniższych specjalności.
Kowal …………………………………………………………………………….
Bednarz …………………………………………………………………………..
Płatnerz ……………………………………………………………………………

Zad. 12 [ 0-1p.]
Zaznacz błędną odpowiedź. Przynależność do stanu rycerskiego
A. wiązała się wyłącznie z pochodzeniem z rycerskiego rodu.
B. potwierdzało pasa i ostróg otrzymywanych podczas uroczystości pasowania na rycerza.
C. można było kupić po wpłacie określonej kwoty do królewskiego skarbca.
D. wiązała się z pełnieniem służby przez przyszłego rycerza jako pazia …