Dodaj publikację
Autor
Anna Giza
Data publikacji
2012-07-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
109

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji matematyki w kl. 4, temat: Równość ułamków.
 Pobierz (doc, 60,0 KB)

Podgląd treści


Temat lekcji: Równość ułamków

Cel lekcji:
Cele ogólne: a) poznawczy:
- korzystanie z własności liczb;
b) wychowawczy:
- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania;
- kształcenie umiejętności formułowania myśli i ich wypowiadania;
Po zajęciach uczeń powinien:
a) zapamiętać:
- jak się tworzy ułamki równe;
- jakie działanie liczbowe stosuje się przy skracaniu ułamków;
- jakie działanie liczbowe stosuje się przy rozszerzaniu ułamków;
b) rozumieć:
- pojęcie ułamka jako wyniku podziału na równe części;
- w jaki sposób sprawdza się, czy dwa ułamki są równe;
c) umieć:
- czytać ułamki i ilustrować je;
- wskazać ułamki równe;
- utworzyć ułamki równe;
- rozwiązywać zadania dotyczące równości ułamków.

Plan zajęć:
|Etap |Planowane aktywności |Uwagi metodyczne (forma, metoda, |Planowany czas trwania |
| | |materiały pomocnicze) | |
|I. |1.Przywitanie z uczniami, sprawdzenie obecności, | |5 min |
|Wprowadzenie |sprawdzenie pracy domowej | | |
|II. |Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda grupa dostaje |Praca grupowa |7 min |
|Powtórzenie wiadomości |kopertę, w której znajdują się ułamki – zadaniem dzieci |Materiały pomocnicze: | |
| |jest uszeregować je w kolejności rosnącej lub malejącej – |kartki z ułamkami | |
| |po prawidłowym uszeregowaniu uczniowie odczytują hasło | | |
| |będące tematem lekcji. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i| | |
| |podaje cele lekcji. | | |
|II. |Każda grupa dostaje kolejną kopertę z ilustracjami ułamków|Praca grupowa, doświadczenie |5 min |
|Doświadczenie |– uczniowie mają za zadanie zauważyć, które z podanych |Materiały pomocnicze: kartki | |
| |ułamków są równe i odpowiednio je ustawić. Grupy |ilustrujące odpowiednie ułamki. | |
| |przedstawiają głośno swoje rozwiązania sprawdzając w ten | | |
| |sposób, czy wszyscy wykonali zadanie tak samo. | | |
|III. |Nauczyciel zapisuje na tablicy pary równych ułamków |Praca z całą klasą, dyskusja |15 min |
|Część właściwa lekcji |wskazanych przez uczniów. Zwraca uczniom uwagę na różne |Materiały pomocnicze: | |
| |sposoby opisu tej samej wielkości. Prosi następnie |kolorowa kreda | |
| |uczniów, aby przyjrzeli się licznikom i mianownikom tych | | |
| |ułamków. Gdy uczniowie zauważą, że wystarczy pomnożyć | | |
| |licznik i mianownik pierwszego ułamka przez tę samą liczbę| | |
| |(różną od zera), aby otrzymać drugi ułamek nauczyciel | | |
| |wyjaśnia im, że taką czynność nazywamy rozszerzaniem | | |
| |ułamka. Nauczyciel zapisuje kolorem odpowiednie strzałki | | |
| |przy przykładach, np: | | |
| | …