Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dla klas VII - VIII
Temat: „I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc…” Powstanie warszawskie –
- przyczyny, przebieg i skutki.
CELE:
Uczeń:
- zna daty: 1 VIII 1944, 2 X 1944;
- zna postacie: Stanisława Mikołajczyka, Kazimierza Sosnkowskiego, Tadeusza
Komorowskiego „Bora”;
- wymienia cele akcji „Burza”;
- wymienia cele powstania warszawskiego;
- wyjaśnia pojęcia: akcja „Burza”, godzina „W”;
- wymienia przyczyny niepowodzenia akcji „Burza”;
- wymienia przyczyny klęski powstania warszawskiego;
- wyjaśnia okoliczności powstania planu akcji „Burza”;
- wyjaśnia przyczyny podjęcia decyzji o wybuchu powstania w Warszawie;
- określa stosunek sił Niemców i Polaków przed wybuchem powstania;
- opowiada o przebiegu powstania warszawskiego;
- przedstawia stosunek Stalina oraz aliantów zachodnich do powstania;
- przedstawia skutki powstania warszawskiego;
- podaje argumenty przemawiające za decyzją o wybuchu powstania i przeciw tej decyzji;
- ocenia decyzję o wybuchu powstania.
METODY I FORMY PRACY: wykład informacyjny, rozmowa nauczająca, praca z tekstem
podręcznika, praca z planem, praca z tekstem źródłowym, drzewo
decyzyjne, praca w grupach, praca zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- podręcznik: T. Maćkowski, Podróże w czasie. Podręcznik do historii dla klasy VIII; tekst
podstawowy, ilustracje,
- prezentacja multimedialna,
- plan Warszawy,
- tekst źródłowy:
- schemat drzewa decyzyjnego,
- flamastry.
Tok lekcji:
Czynności nauczyciela:
Czynności uczniów:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe
(powitanie klasy, sprawdzenie obecności).
2. Wstęp
Temat: „I wyszedłeś, jasny synku, z czarną
bronią w noc…” Powstanie
warszawskie - przyczyny, przebieg i
skutki.
Nauczyciel wyjaśnia, iż celem zajęć będzie
omówienie okoliczności podjęcia decyzji o
wybuchu powstania warszawskiego, jego
przebiegu i skutków oraz oceny zrywu.
3. Rozwinięcie
A) Akcja „Burza” na Wileńszczyźnie,
Polesiu i we Lwowie.
i
jej
terenach Polski
Nauczyciel omawia założenia akcji „Burza” na
wschodnich
skutki.
Następnie wyjaśnia przyczyny podjęcia decyzji o
rozpoczęciu powstania w Warszawie. Prezentuje
„Bora”
sylwetki
Komorowskiego, Tadeusza Pełczyńskiego
i
Antoniego Chruściela, jak również stosunek sił
powstańców
(prezentacja
multimedialnej).
dowódców
Tadeusza
i
Niemców
B) Powstanie warszawskie.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje
instrukcje.
Grupa I
Na podstawie
tekstu podręcznika (rozdział:
Przyczyny powstania) oraz tekstu źródłowego
(załącznik nr 1) omówcie uwarunkowania
polityczne i militarne, które wpłynęły na podjęcie
decyzji o wybuchu powstania.
Grupa II
Na podstawie planu Warszawy (załącznik nr 2),
podręcznika odtwórzcie przebieg walk podczas
zrywu.
Realizują polecenia nauczyciela dotyczące
czynności organizacyjno – porządkowych.
Uczniowie
słuchają
przekazywanych przez nauczyciela.
uważnie
informacji
Uczniowie uważnie słuchają informacji
przekazywanych przez nauczyciela.
Uczniowie realizują polecenie nauczyciela.
Następnie przedstawiciele grup prezentują
wytwory pracy.
Grupa III
Na podstawie tekstu źródłowego …