Dodaj publikację
Autor
Wiesława Olejniczak
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
275

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program uwzględnia zajęcia integrujące zespół klasowy. Uczy empatii, tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. Przygotowuje uczniów do rozumienia trudnych sytuacji i pokonywania trudności.
 Pobierz (doc, 60,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM INTEGRUJĄCY ZESPÓŁ KLASOWY
„NIE JESTEŚ SAM”

(Program opracowany dla klas I-III)

Rok szkolny 2007/08

[pic]

OPRACOWAŁA I WDROŻYŁA

Wiesława Olejniczak

CELE PROGRAMU „NIE JESTEŚ SAM”:

← Integracja zespołu klasowego;
← Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie – umacnianie wiary w siebie;
← Wyrażanie własnych uczuć;
← Kształcenie umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji i odpowiedzialności za swoje czyny;
← Uczenie empatii, tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka;
← Uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi
← Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie
← Przygotowanie dzieci do pełnienia ról społecznych;
← Przygotowanie uczniów do rozumienia trudnych sytuacji i pokonywania trudności;
← Rozwijanie sfery emocjonalno społecznej oraz świadomości samego siebie i innych za pomocą ruchu;

|TREŚCI |SPOSÓB REALIZACJI |EFEKTY PRACY UCZNIA |
|Jaki jestem? |Wykonanie wizytówki z własnym imieniem i rysunkiem |Potrafi napisać swoje imię i narysować przedmiot, |
|Charakterystyka własnej osoby |przedmiotu, który mnie charakteryzuje; |który go charakteryzuje; |
| |Wykonanie portretu całej klasy (każdy rysuje siebie i| |
| |dokleja na wspólny plakat) – autoprezentacja; |Wie, jak wygląda; |
| | |Potrafi zaprezentować własną osobę; |
| |Zabawa w niedokończone zdania (Najlepiej |Potrafi znaleźć swoje miejsce w grupie; |
| |lubię......., Nie lubię..........). |Wie, co lubi a czego nie lubi; |
| | |Potrafi dostrzec swoje cechy oraz innych dzieci. |
|Podobieństwa i różnice między |Zabawa „Dotknij kogoś, kto jest .......smutny” itd.;|Potrafi wyszukiwać podobieństwa i różnice między |
|ludźmi |Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego z |sobą a innymi rówieśnikami; |
| |wykorzystaniem „spadochronu”. |Umie dostrzegać coraz więcej szczegółów, które |
| | |charakteryzują ludzi. |
|Świadomość samego siebie i innych |Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego |Ma świadomość własnego ciała i przestrzeni oraz |
| |Weroniki Sherborne. |innych osób; |
| | |Jest bardziej pewny siebie; |
| | |Potrafi być twórczo aktywny; |
| | |Nabiera zaufania do partnera; |
| | |Poprawia swoje relacje z grupą. |
|Dajemy innym radość |Zabawy integracyjne „Rozśmieszacze”, „Podarowanie |Potrafi wyjaśnić sens zwrotu „Mieć serce”; |
| |prezentu”; |Czerpie radość z udziału w zabawie; |
| | |Potrafi dostrzec i pozytywnie ocenić poprawę |
| |Analiza zachowania Cudaczka - bohatera z książki M. |zachowania Cudaczka Wyśmiewaczka; |
| |Duszyńskiej. Ocena postępowania postaci; | |
| |Wykonanie wielkiego serca i wklejenie do niego swojej|Wie , jak powinien zachować się członek tego |
| |postaci jako członka Klubu Prostonosków; |klubu; |
| |Burza mózgów. | |
| | | |
| | |Zna sposoby sprawiania ludziom radości. |
|Rozpoznajemy, nazywamy i |Dyskusja w oparciu o przyniesione zdjęcia i wycinki z| |
|wyrażamy uczucia mimiką |gazet przedstawiające ludzi w różnych sytuacjach | |
| |wyrażających uczucia, które łatwo dają się odczytać; |Potrafi rozpoznać i nazwać uczucia swoje i innych |
| |Nazywanie uczuć (smutek, radość, gniew, strach, |ludzi; |
| |zdziwienie); | |
| |Gra w „Karty uczuć”. | |
| | | |
| | |Potrafi rozpoznać uczucia dzieci z twarzy oraz |
| | |ilustracji w kartach |
|Cechy dobrego kolegi |Rozmowa na temat: „Czy komputer może zastąpić |Potrafi docenić wartość prawdziwego kolegi; |
| |kolegę?”; | |
| |Rozwiązywanie ...