Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Danilewicz
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
240

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program "Kółko przyrodnicze" jest programem zajęć pozalekcyjnych dla klasy VI. Na zajęciach Kółka przyrodniczego uczniowie naszej szkoły będą mogli poszerzać swoją wiedzę przyrodniczą oraz podejmować praktyczne działania na rzecz ochrony przyrody i ekologii.
 Pobierz (doc, 73,5 KB)

Podgląd treści

Kółko przyrodnicze

Program "Kółko przyrodnicze" jest programem zajęć pozalekcyjnych dla klasy VI. Na zajęciach Kółka przyrodniczego uczniowie naszej szkoły będą mogli poszerzać swoją wiedzę przyrodniczą oraz podejmować praktyczne działania na rzecz ochrony przyrody i ekologii.

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH KOŁA PRZYRODNICZEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W JACOWLANACH DLA
UCZNIÓW KLASY VI.

Autor: mgr inż. Małgorzata Danilewicz

Wrzesień 2007r.

Główne założenia programu

Program skierowany jest do uczniów klasy VI szkoły podstawowej, których ciekawość nie zostanie zaspokojona w ramach jednostek lekcyjnych. Cele realizowane są w ramach zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez nauczyciela społecznie oraz w formie zadań dodatkowych do samodzielnego wykonania przez uczniów poza zajęciami szkolnymi.
Program odwołuje się do wrodzonej ciekawości dziecka i chęci poznawania. Jego zadaniem jest wywoływanie, podtrzymywanie i wzmacnianie zainteresowań przyrodniczych ucznia. W czasie realizacji programu, wykorzystywane są uzdolnienia i zainteresowania dzieci.

Cele programu

• Rozbudzenie ciekawości poznawczej wobec otaczającej rzeczywistości.
• Rozbudzanie ciekawości świata.
• Rozwijanie samodzielności w dochodzeniu do wiedzy.
• Rozbudzanie i wzmacnianie postaw badawczych i poszukiwawczych.
• Motywowanie do wykazywania własnej inwencji.
• Stwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwojowi twórczego rozwiązywania problemów.
• Motywowanie do poszerzania wiedzy.
• Pogłębianie umiejętności analizowania i wnioskowania.
• Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.
• Wzbudzenie chęci i motywów do działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU

|CELE GŁÓWNE |PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW |W TRAKCIE REALIZACJI UCZEŃ POWINIEN |
| | |ZDOBYĆ WIADOMOŚĆI |OPANOWAĆ UMIEJĘTNOŚCI |
| | | | |
|1. Prowadzenie obserwacji |Karty obserwacji elementów |UCZEŃ: |UCZEŃ: |
|przyrodniczych. |przyrodniczych |Poznaje cechy obserwowanego elementu |Potrafi opisać przebieg obserwacji |
| | |przyrody | |
| |Śledzimy życie płazów, gadów i ptaków| |Potrafi wykonać szkic, rysunek |
| | |Zna zasady prowadzenia obserwacji |obserwowanego elementu |
| |Obserwujemy rośliny zielne, krzewy i | | |
| |drzewa |Zna zależności istniejące w |Wyciąga wnioski z przebiegu |
| | |środowisku |obserwacji i je rejestruje |
| |Określamy pokrój roślin, kształty | | |
| |liści, rodzaje ulistnienia. |Zna zasady rejestracji przebiegu |Poprawnie interpretuje wyniki |
| | |obserwacji |obserwacji |
| | | | |
| | |Zna przyrządy służące do obserwacji |Potrafi sprawnie posługiwać się |
| | |przyrodniczych |przyrządami do obserwacji |
| | |UCZEŃ: |UCZEŃ: |
|2. Tworzymy hodowle przyrodnicze. |Zakładamy i prowadzimy hodowle |Zna zasady planowania i prowadzenia |Prowadzi hodowlę wg instrukcji |
| |pierwotniaków, ryb akwariowych, |prac hodowlanych | |
| |ptaków, drobnych, ssaków, itp. | |Potrafi planować, zakładać i |
| | |Zna sposoby rejestrowania przebiegu |prowadzać hodowlę wybranych |
| |Analizujemy potrzeby pokarmowe |prac hodowlanych |organizmów |
| |wybranych organizmów. | | |
| | |Zna sprzęt używany do hodowli |Potrafi rejestrować prace hodowlane |
| |Obserwujemy kształty i sposoby |wybranych zwierząt | |
| |poruszania się wybranych organizmów. | |Posługuje się sprzętem hodowlanym. |
| | |Zna cechy żywego organizmu oraz | |
| |Obserwujemy przystosowania organizmów|podobieństwa między zwierzętami |Wnioskuje oraz formułuje problemy i |
| |do życia w swoich środowiskach. | |hipotezy |
| | |Zna charakterystyczne przystosowania | |
| | |do różnych warunków życiowych ...