Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Danilewicz
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
194

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie IV. TEMAT: Kultura języka, stroju, zachowania. CELE: Uczeń potrafi poprawnie, kulturalnie zachować się w określonych miejscach i sytuacjach. METODY: pogadanka z elementami dyskusji, drama, pokaz. POMOCE: karty pracy, instrukcja dla grupy, tablica.
 Pobierz (doc, 50,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KL.IV.

TEMAT: Kultura języka, stroju, zachowania.

CELE: Uczeń potrafi poprawnie, kulturalnie zachować się w określonych miejscach i sytuacjach.

METODY: pogadanka z elementami dyskusji, drama, pokaz.
POMOCE: karty pracy, instrukcja dla grupy, tablica.

TOK LEKCJI

1.Faza wstępna.

A) sprawy organizacyjno-porządkowe np. sprawdzenie obecności.
B) zapisanie tematu lekcji na tablicy i zapoznanie uczniów z celem lekcji.
2. Faza główna.
A) pogadanka wprowadzająca
➢ N-el odpytuje uczniów: Kogo można nazwać „człowiekiem kulturalnym”.
- Dzieci określają i wskazują atrybuty osoby kulturalnej np. uprzejmy, miły, dobrze ubrany itp.
- N-el zapisuje wybrane atrybuty osoby kulturalnej na tablicy.
- Na prośbę n-la uczniowie wskazują osobę w klasie, której można przypisać te cechy.
- N-el udziela pochwały osobie wybranej przez uczniów.
B) Dyskusja i zapisanie wniosków na karcie pracy na tematy:
➢ Czy wielu jest w naszym otoczeniu ludzi tzw. „kulturalnych”?
➢ Jak stać się w przyszłości „kulturalnym” człowiekiem?
- Uczniowie rozwiązują problemy: np. należy uczyć się zasad dobrego zachowania, poznać zasady noszenia odpowiedniego stroju itp.
➢ Uczniowie pracują w parach. Wyrażają słowem, mimiką, gestem swoje zachowanie w określonej sytuacji, która miała miejsce w ich życiu. Używając słów „dziękuję, przepraszam, proszę”. Chętni prezentują swoje scenki w wybrany przez siebie sposób.
-Analiza zaprezentowanych zachowań i zapisanie wniosku:
„Proszę, przepraszam, dziękuję wiele problemów rozwiązuje”.
C) Uzupełnienie schematu:
- Uczniowie podają przykłady poprawnych zachowań i uzupełniają schemat. Wnioski zapisują na karcie pracy.
JAK NALEŻY ZACHOWAĆ SIĘ W:
❖ tramwaju, autobusie: ...
❖ sklepie, aptece, na poczcie: ...
❖ teatrze, kinie, operze: ...
WNIOSEK: W miejscach publicznych należy zachować się................... ponieważ ..................................... .
D) Praca uczniów w 6 zespołach.
Zadaniem każdego zespołu jest ubrać odpowiednio do okoliczności koleżankę/kolegę. Czas na przygotowanie 3 min. Wybrany uczeń opowiada jak go koledzy ubrali. Czas: po 2 minuty na ucznia.
Każdy zespół otrzymuje instrukcję zadania.
I grupa – wyjście do kina
II grupa – wyjście do teatru
III grupa – wyjście na dyskotekę
IV grupa – wyjście na bal sylwestrowy
V grupa – wyjście na lekcje
VI grupa – wyjście na egzamin
Podczas odpowiedzi uczniów zwracamy uwagę na to, czy strój jest odpowiednio dobrany do okoliczności.
➢ Uzupełnienie wniosków:
▪ Do kina, na dyskotekę, na lekcje można pójść w stroju .....................
▪ Do teatru, na bal, na egzamin należy ubrać się .................................
3.Faza końcowa.
A. Podziękowanie i pochwała słowna udzielona dzieciom za aktywny udział w lekcji.
B. Zadanie domowe:
Przynieś przedmiot, który najbardziej lubisz. Jeśli jest duży namaluj na kartce lub napisz jego nazwę.
C. Ankieta podsumowująca lekcję – skierowana do uczniów.

ANKIETA
JAK OCENIASZ LEKCJĘ?
ZAZNACZ WYBRANĄ ODPOWIEDŹ.
1.Lekcja była:
a) nudna
b) średnio interesująca ...