Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: Wpływ pracy domowej na osiągnięcia uczniów.
Praca domowa - jest to jedna z podstawowych form organizacji procesu dydaktycznego, często stosowana na lekcjach problemowych jak podających. Praca domowa polega na obowiązkowym wykonywaniu zajęć przez ucznia w domu, jakie zleca mu nauczyciel w trakcie lekcji. Lekcja, będąca najważniejszą formą pracy uczniów, wymaga uzupełnień oraz wzbogacenia jej poprzez inne formy organizacji procesu kształcenia, jak na przykład praca domowa, stanowiąca tradycyjny element systemu szkolnego. Jest ona uzupełnieniem oraz kontynuacją pracy lekcyjnej, ponadto prowadzi do pogłębienia i utrwalenia wiedzy uczniów oraz wdraża ich do samodzielnego myślenia i posługiwania się swoją wiedzą w toku samodzielnie wykonywanych zadań. Służy ona wdrożeniu uczniów do samokształcenia przez samodzielną analizę materiału nauczania, treści znajdujących się w podręcznikach oraz encyklopediach. Praca domowa ma na celu również zrozumienie, utrwalenie oraz pogłębienie wiedzy oraz samodzielne posługiwanie się nią.
Domowa nauka tylko wtedy spełnia swoją rolę, kiedy:
• jest ściśle połączona z pracą wykonywaną na lekcji
• jest w odpowiedni sposób zadana
• jest adekwatna do możliwości uczniów
• jest wykonywana przez uczniów samodzielnie
• jest systematycznie kontrolowana i oceniana
• uczeń jest informowany o popełnionych przez siebie błędach
Ponadto należy pamiętać, że zbyt duża ilość pracy domowej przeciąża uczniów, prowadząc do niekorzystnych skutków zdrowotnych oraz osłabia motywację do nauki.
Praca domowa może zawierać następujące rodzaje treści:
• prace kształtujące pewne umiejętności, nawyki czy przyzwyczajenia
• przygotowanie do nowego tematu
• przyswojenie danego materiału poprzez nauczenie się na pamięć wiersza lub innego tekstu, napisanie pracy pisemnej
Praca domowa pełni następujące funkcje:
• kształtowanie nawyku systematycznego i dokładnego podejmowania zadań
• opanowanie oraz utrwalenie materiały nauczania
• pobudzenie uczniów do aktywności
• rozwijanie zdolności twórczych
• rozwój inicjatywy, pomysłowości uczniów
• rozwój samodzielnego myślenia oraz działania
• rozwój sprawności uczenia się
• wzbudzanie pozytywnego stosunku do nauki
• wzbudzanie pozytywnych emocji oraz wiary w swoje możliwości
• wzbudzenie chęci przyswajania wiedzy, uczenia się
• zaspokojenie zainteresowań uczniów lub ich pobudzenie
Realizacja tych funkcji w dużym stopniu zależy od nauczyciela. Ilość pracy domowej musi być dostosowana do możliwości uczniów, a jej stopień trudności nie może przekraczać możliwości intelektualnych uczniów, ponieważ może to być przyczyną obniżenia efektów dydaktycznych i wychowawczej działalności szkoły.
Warunkiem efektywności pracy domowej jest:
• stosowanie wielu typów prac domowych
• racjonalne zadawanie prac
• właściwa kontrola oraz ocena prac domowych
Indywidualizacja procesu pracy ucznia polega na:
• stawianiu przed nim zadań otwartych, czyli posiadających wiele rozwiązań
• dostosowanie pracy do jego możliwości i zainteresowań
• zadawaniu pracy w różny sposób
• praca powinna mobilizować ucznia do samokontroli oraz autokorekty
Zasady zadawania pracy domowej:
• treść pracy domowej powinna się wiązać z ...