Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1.Ochrona i zabezpieczanie komputera
a.1. Cele lekcji
i.a) Wiadomości
Uczeń:
1. zna ogólne zasady bezpieczeństwa,
2. wie w jakim celu dokonuje się aktualizacji,
3. zna niebezpieczeństwa płynące z faktu zarażenia komputera wirusem komputerowym,
4. zna rodzaje programów antywirusowych,
5. potrafi wyjaśnić zasadę działania programów typu firewall,
6. rozumie znaczenie instalacji programów antyszpiegowskich.
ii.b) Umiejętności
Uczeń:
1. potrafi zaplanować i dokonać aktualizacji systemu Windows,
2. potrafi wymienić niebezpieczeństwa płynące z faktu zarażenia komputera wirusem,
3. umie zainstalować dowolny program antywirusowy oraz dokonać aktualizacji baz antywirusowych,
4. umie skonfigurować program typu firewall,
5. potrafi obsługiwać programy antyszpiegowskie.
b.2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.
c.3. Środki dydaktyczne
Komputer
Internet
Program antywirusowy AVG
Program typu firewall ZoneAlarm
Program antyszpiegowski Ad-Aware
Karta pracy
d.4. Przebieg lekcji
i.a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prosi o włącznie komputerów.Przed zajęciami nauczyciel wycina kartki zadaniami zawartymi w karcie pracy (załącznik 1).
ii.b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel przedstawia ogólne zasady bezpieczeństwa jakie powinny być stosowane podczas pracy na komputerze podłączonym do sieci komputerowej Internet.
2. Nauczyciel omawia zasadność aktualizacji systemu Windows. Pokazuje w jaki sposób można zaktualizować system korzystając z witryny Windows Update lub poprzez aktualizacje automatyczne dostępne w Panelu Sterowania.
3. Następnie nauczyciel omawia wraz z uczniami rodzaje wirusów komputerowych oraz niebezpieczeństwa płynące z faktu zarażenia komputera tego typu programem. Częścią tego punktu powinna być dyskusja z uczniami oraz wspólne podawanie przykładów utraty danych spowodowanymi wirusami komputerowymi
4. Kolejną czynnością nauczyciela jest pokazanie instalacji przykładowego programu antywirusowego oraz aktualizacji tego typu programu.
5. Następnie nauczyciel omawia program typu firewall opisując jednocześnie jego konfigurację. Wraz z uczniami omawia przykłady włamań do systemu oraz ich przyczyny.
6. Nauczyciel przechodzi do tematyki związanej z programami antyszpiegowskimi omawiając ich instalację oraz podając różnicę pomiędzy tego typu oprogramowaniem a programami antywirusowymi.
7. Następnie uczniowie otrzymują karty pracy z zadaniami do wykonania.
8. Gdy wszyscy uczniowie skończą realizować zadania zawarte w kartach pracy nauczyciel sprawdza kolejno każde stanowisko pod kątem poprawności wykonanych zadań.
9. W końcowej części lekcji nauczyciel podejmuje dyskusję z uczniami nad zasadnością stosowania powyższych programów, ich przydatnością w codziennym zastosowaniu w domu oraz w dużych korporacjach.
iii.c) Faza podsumowująca
1. Uczniowie nabywają nawyków bezpiecznej pracy na komputerze jednocześnie chroniąc dane przed ich utratą.
2. Uczniowie korzystają z legalnego oprogramowania.
3. Wiedzą w jaki sposób postępować ...