Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
KLASA VI
CZAS: 45 MINUT
PROWADZĄCA:
Temat lekcji: Słowo do słowa – zabawa gotowa. Poznajemy związki frazeologiczne i ich funkcje w wypowiedzi – pracujemy ze słownikiem frazeologicznym.
Uczeń potrafi
w zakresie wiadomości:
• posiada wiedzę o związkach frazeologicznych (definicja) i ich funkcji w wypowiedzi
• zna pojęcia: związek frazeologiczny, zwrot, wyrażenie, fraza
• rozumie znaczenie wskazanych frazeologizmów
• rozumie przyczyny powstawania związków frazeologicznych
• dostrzega różnice między stylem literackim a potocznym
• zna sposoby poszerzania słownictwa
w zakresie umiejętności:
• rozpoznać związki frazeologiczne w tekście
• odczytać znaczenia frazeologizmów
• posługiwać się związkami frazeologicznymi w wypowiedziach ustnych i pisemnych
• ocenić przydatność związków frazeologicznych
• zna przenośne i realne znaczenie wyrażeń i zwrotów i wykorzystuje je w tekście
• korzystać ze słownika frazeologicznego (pracować ze słownikiem)
• parafrazować tekst wykorzystując związki frazeologiczne
• świadomie unikać powtórzeń wyrazowych (zastępuje frazeologizmy omówieniami)
Metody pracy:
• problemowa, poszukująca
• praca wspólna i indywidualna
• metoda oglądowa – pokazy (uczenie się przez przeżywanie)
• praca ze słownikiem frazeologicznym
Formy pracy:
• praca z tekstem
• praca ze „Słownikiem frazeologicznym”
• praca zbiorowa
• wypowiedzi uczniów
Środki dydaktyczne:
• karty pracy (ksero) z ćwiczeniami przygotowane przez prowadzącego
• Słowniki frazeologiczne
PRZEBIEG LEKCJI
I. Wprowadzenie
• Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności)
• Uświadomienie celów lekcji
• Podanie i zapisanie tematu lekcji
Temat lekcji: Słowo do słowa – zabawa gotowa. Poznajemy związki frazeologiczne i ich funkcje w wypowiedzi – pracujemy ze słownikiem frazeologicznym.
II. Rozwinięcie
• Wprowadzenie pojęć: związek frazeologiczny, zwrot, wyrażenie, fraza (kserówka)
• Klucz do dzisiejszej lekcji: Związki frazeologiczne możemy grupować wokół człowiek i wokół zwierząt. Rozróżniamy również związki pochodzące z Biblii oraz wywodzące się z mitologii. Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się tymi, które dotyczą człowieka.
• Wykonywanie ćwiczeń (z wykorzystaniem „Słownika frazeologicznego”)
Związek frazeologiczny = frazeologizm
Związek frazeologiczny – to połączenie wyrazowe o znaczeniu przenośnym, którego nie można odczytywać dosłownie
Związki frazeologiczne ze względu na budowę dzielimy na:
Frazy – połączenia wyrazów, w których jeden jest podmiotem, drugi orzeczeniem np. Janek śpi
Wyrażenia – to związki frazeologiczne, w których łączą się: rzeczownik z przymiotnikiem (brak czasownika) np. ładny chłopiec
Zwroty – to połączenia, w których członem podstawowym jest czasownik, np. odrabiać lekcje
- wyszukiwanie przez uczniów związków frazeologicznych związanych z człowiekiem (ciałem człowieka) i wypisywanie ich na tablicy
|GŁOWA |OCZY |USZY |USTA |NOS |RĘCE |NOGI |
|- ani mi to w głowie |- być komuś solą w oku |- wyciągnąć kogoś za |- być na ustach |- mieć czegoś lub |- być w czyichś rękach |- rzucać kłody pod |
|- być bez dachu nad |- kłuć w oczy |uszy |wszystkich |kogoś po dziurki w |- coś jest komuś na |nogi |
|głową |- mieć kogoś na oku |- jeść, aż się uszy |- coś się rozpływa w ...