Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Cykl lekcji poświęcony baśniom.
Cele:
Uczeń:
-zna cechy gatunkowe baśni;
-potrafi wymienić baśniowe motywy;
-odszukuje morały w znanych sobie baśniach;
-potrafi korzystać ze Słownika terminów literackich;
-interpretuje wiersz Tadeusza Kijonka Należy wierzyć w baśnie;
-wie, co to jest słuchowisko;
-dostrzega charakterystyczne cechy baśni;
-formułuje wniosek, uzupełnia kartę pracy ucznia oraz kartę ewaluacyjną;
-zna tytuły i tematykę baśni;
-wykonuje ilustracje związane z tematyką baśni;
-zna zasady ortograficzne i poprawnie pisze wielką literą w tytułach utworów i nazwach własnych;
-wypowiada się jednym lub kilkoma zdaniami na określony temat;
-pięknie czyta;
-za pomocą dramy interpretuje uczucia i przeżycia bohaterów utworu;
-tworzy komiks wybranej baśni;
-rozwiązuje krzyżówkę.
Metody:
-przekład intersemiotyczny;
-gra dydaktyczna;
-pogadanka;
-eksponująca;
Materiały:
-podręcznik K. Grajewska, E. Rower, Język polski. Oglądam świat 4, Poznań 2001, s. 66-67.
-Słownik terminów literackich;
-nagrania baśni – słuchowiska;
-karty pracy;
-notatki biograficzne przygotowane przez nauczyciela.
Temat: Wkraczamy w świat baśni.
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie do tematu. Odsłuchanie baśni czytanej przez Krzysztofa Kolbrgera.
2. Odgadnięcie tytułu baśni – słuchowiska: „Kopciuszek”
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Czytanie wiesza Tadeusz Kijonki „Należy wierzyć w baśnie”.
5. Pogadanka na temat: czego baśnie mogą nas nauczyć? Odpowiedź na tezę zawartą w tytule wiersza.
6. Przypomnienie znanych uczniom baśni.
7. Praca ze słownikiem.
8. Przypomnienie i sformułowanie głównych cech baśni.
9. Wklejanie do zeszytu rozdanych przez nauczyciela karteczek z definicją baśni.
Baśń - jeden z podstawowych gatunków epickich, zazwyczaj niewielkich rozmiarów, odwołujący się zwykle do folkloru. Dominują w niej elementy fantastyki; opowiada o siłach nadprzyrodzonych, cudownych zdarzeniach, nadnaturalnych postaciach, zjawiskach. Jedną z ważniejszych cech baśni, jest nieokreślony czas akcji. Zawiera ludową mądrość, przedstawia wierzenia ludowe i magiczne; baśń może być osnuta na podaniach, legendach.
Najsłynniejsze zbiory baśni to:
• Tysiąca i jednej nocy
• zbiór baśni zebranych przez braci Grimm
• baśnie H. Ch. Andersena
• zbiór Ch. Perraulta
8. Praca domowa:
Przeczytam baśń „Królowa pszczół” braci Grimm.
Temat: Jaka nauka płynie z baśni pt. "Królowa pszczół" J.U. Grimm?
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie do tematu baśni "Królowa pszczół".
2. Wzorcowa prezentacja tekstu baśni (realizacja zadania domowego), w czasie której zachęcani uczniowie będą przypinać na wcześniej przygotowaną makietę zwierzęta, którym pomógł Głuptasek: kaczki, mrówki, pszczoły.
3. Krótka rozmowa o autorach baśni. Praca uczniów z tekstami źródłowymi. Krótka, ustna prezentacja wiedzy o braciach Grimm.
4. Zapisanie tematu lekcji.
5. Zanotowanie krótkiej notatki biograficznej o braciach Grimm.
6. Powrót do tematu baśni.
7. Przypomnienie cech baśni wyszukiwanie ich w utworze J. W. Grimm.
8. Prezentacja przez nauczyciela rozsypanki z wydarzeniami i ...