Dodaj publikację
Autor
Beata Osuchowska
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
118

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Twórczość, kreatywność, inwencja, pomysłowość dziecka uwarunkowana jest funkcjonowaniem wszystkich procesów psychicznych. Zarówno procesów poznawczych jak i emocjonalno - motywacyjnych. Jednak szczególna rola w tym należy do wyobraźni, gdyż wyobrażenia to pierwsza forma doświadczenia generowanego przez jednostkę.
 Pobierz (doc, 57,5 KB)

Podgląd treści

ROZWÓJ DZIECIĘCEJ WYOBRAŹNI

„Chcecie, aby wasze dzieci były utalentowane? Pomóżcie im zrobić pierwsze kroki po schodach twórczości, lecz.. .nie spóźniajcie się i, pomagając... myślcie sami.”
B. Nikitin

Twórczość, kreatywność, inwencja, pomysłowość dziecka uwarunkowana jest funkcjonowaniem wszystkich procesów psychicznych. Zarówno procesów poznawczych jak i emocjonalno - motywacyjnych. Jednak szczególna rola w tym należy do wyobraźni, gdyż wyobrażenia to pierwsza forma doświadczenia generowanego przez jednostkę.

Co to jest wyobraźnia?

Bez udziału wyobraźni nie jest możliwa żadna działalność twórcza. Wyobraźnia pozwala przewidywać skutki działania jeszcze przed jego rozpoczęciem i to przy braku informacji, niezbędnych dla myślenia. Wyobraźnia pozwala „przeskoczyć” przez pewne etapy myślenia i „zobaczyć” końcowy rezultat swojej działalności. Dzięki niej można wyjść poza granice czasu i przestrzeni.
Według „Słownika psychologicznego” W. Szewczuka wyobraźnia - to sprawność wzrokowego, słuchowego, dotykowego czy węchowego uobecniania sobie przedmiotów lub zjawisk wcześniej spostrzeganych.
Według „Słownika psychologii” N. Sallami wyobraźnia - to zdolność przedstawiania sobie nieobecnych przedmiotów i łączenie obrazów.
O. Skrypczenko wyjaśnia, że wyobraźnia – to psychiczny proces tworzenia przez człowieka na podstawie jego doświadczenia nowych obrazów.
P. Białous uważa, że wyobraźnia to psychiczny proces poznawczy tworzenia w świadomości człowieka obrazów przedmiotów i zjawisk nieodbieranych przez niego ani e przeszłości, ani aktualnie. Podstawą do tworzenia tych obrazów jest doświadczenie jednostki.

Rodzaje wyobraźni :

Według udziału woli:

➢ mimowolna lub bierna. Powstaje bez udziału naszej woli, bez świadomego określania celu. Taki rodzaj wyobraźni jest uzasadniony potrzebami i uczuciami osobowości.
➢ Dowolna lub aktywna. Powstaje w sytuacji, kiedy człowiek świadomie określa cel tworzenia fantastycznego obrazu.

2. Według charakteru działalności:

➢ Reprodukcyjna (odtwórcza). Ten rodzaj wyobraźni ma miejsce, kiedy na przykład czytamy opis i tworzymy obraz.
➢ Twórcza (wytwórcza). Występuje w procesie tworzenia obrazów, przedmiotów, wydarzeń, sytuacji itp., niespotykanych przez autora wcześniej.

3. Według treści działalności:

➢ Artystyczna. W tej wyobraźni dominują obrazy czuciowe (sensoryczne różnej modalności: wzrokowe – w sztukach plastycznych, słuchowe – w muzyce, kinestetyczne –
w tańcu itp.)
➢ Techniczna. Dominuje ona w procesie tworzenia technicznych konstrukcji (aparaty, urządzenia, mechanizmy, budowle itp.)
➢ Naukowa. Wykorzystywana jest przy planowaniu
i opracowywaniu badań naukowych, hipotez badawczych itp.

4. Marzenie. To szczególny rodzaj wyobraźni, gdyż polega na tworzeniu obrazów pożądanej przyszłości. Dla dzieci
w wieku przedszkolnym i młodszoszkolnym marzenia mają wyjątkowe znaczenie. Wiele rzeczy jest dla nich bardzo przyciągających i atrakcyjnych, a trudnych do zdobycia
w rzeczywistości. Te pragnienia mogą być realizowane
w marzeniach, co pełni funkcję kompensacyjną. Marzenia mogą być realistyczne i nierealistyczne (urojeniowe). Marzenia realistyczne bardzo często występują jako motywy działalności.

Funkcje wyobraźni

1. Wyobrażenie rzeczywistości w obrazach – jako materiał, zawierający informacje, wykorzystywane ...