Dodaj publikację
Autor
Barbara Koszela
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
451

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć doskonali umiejętności uczniów klasy III w zakresie posługiwania się mapą Polski. Uczniowie utrwalają kierunki geograficzne, nazwy miast, ważniejszych rzek Polski. Kształcą umiejętność samodzielnego pisania na określony temat. Utrwalają umiejętności przeliczania pieniędzy.
 Pobierz (doc, 32,0 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA III

Ośrodek tematyczny : Poznajemy swoją Ojczyznę

Temat dnia: Wędrówki po mapie

Zapis w dzienniku:
Wędrówki po mapie – znaczenie kolorów i wyznaczanie kierunków na mapie na podstawie wiersza pt.,, Mapa Polski”, obserwacji i ćwiczeń praktycznych. Wyszukiwanie i czytanie fragmentów wiersza odpowiadającym zdjęciom. Utrwalenie poznanych części mowy : rzeczownik, czasownik, przymiotnik. Samodzielne planowanie i pisanie tekstu na temat – „Jak można spędzić jeden dzień w Warszawie”. Pisanie nazw kierunków i ich skrótów. Obliczenia związane z pieniędzmi i długością – utrwalenie wiadomości.

Cel główny : Kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.
Cele operacyjne: UCZEŃ
- wykonuje obliczenia związane z pieniędzmi długością (5.3a.g)
- posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk, sytuacji spotykanych w środowisku (5.1)
- czyta fragmenty wiersza i dopasowuje do obrazka
- wyznacza kierunki na mapie
- uzupełnia legendę mapy, nanosząc odpowiednie kolory i znaki
- wypisuje poznane części mowy
- pisze poprawnie pod względem ortograficznym
- umie korzystać ze Słowniczka Ortograficznego i innych książek przy samodzielnym pisaniu tekstu
- wskazuje miejsca na mapie Polski z wykorzystaniem kierunków

Metody: rozmowa kierowana
praca z tekstem
praktycznego działania

Formy pracy : indywidualna i zbiorowa

Pomoce dydaktyczne: mapa fizyczna Polski, podręcznik do zajęć zintegrowanych ,karty pracy do obliczeń matematycznych dotyczących długości i pieniędzy, tekst ortograficzny z lukami, plątaninka literowa, rebus z nazwami miast polskich, ilustracje do zadania tekstowego, Słowniczki Ortograficzne, Słownik Szkolny – pojęcia geograficzne, karty w dwie linie do pisania tekstu przez uczniów, mapka Polski z zaznaczonymi krainami geograficznymi.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie i sprawdzenie pracy domowej.
2. Odczytanie przez nauczyciela zagadek:
Z gór płyną rzeki, widać miasta, kraj daleki.
Widać morskie fale.
Much chodzi po morzu i nie utonie.
Co to jest?

Co to jest na pewno szybko odgadniecie.
Cały świat na karcie jednej odnajdziecie

3. Próby odpowiedzi na pytanie :
- Co to jest mapa? – wyszukiwanie pojęcia w Słowniku Szkolnym ( pojęcia geograficzne)
- Po co ludziom potrzebne są mapy?
4. Odczytanie przez nauczyciela wiersza pt.,, Mapa Polski
Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza ze szczególnym uwzględnieniem I i IV
zwrotki . Analiza tematyki.
5. Omówienie treści wiersza
- Oglądanie mapy Polski
- Odszukanie na mapie niektórych miejsc wymienionych w wierszu ( Bałtyk, rzeki – Wisła, Odra, Bug, miasto – Szczecin)
- Dopasowywanie fragmentów wiersza do zdjęć w podręcznikach.
6. Kolory mapy
Omówienie kolorów występujących w opisie Polski na mapie według poety.
- Jakimi barwami poeta maluje mapę polski?
- Co oznaczają na mapie kolory: niebieski, zielony, brązowy.
7. Poznanie elementów mapy( napisy, tytuł, legenda, skala)
- uzupełnianie legendy pod mapka w podręczniku
8. Ćwiczenia gramatyczno – językowe
- określanie rzeczowników występujących w wierszu ...