Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA III
Ośrodek tematyczny : Poznajemy swoją Ojczyznę
Temat dnia: Wędrówki po mapie
Zapis w dzienniku:
Wędrówki po mapie – znaczenie kolorów i wyznaczanie kierunków na mapie na podstawie wiersza pt.,, Mapa Polski”, obserwacji i ćwiczeń praktycznych. Wyszukiwanie i czytanie fragmentów wiersza odpowiadającym zdjęciom. Utrwalenie poznanych części mowy : rzeczownik, czasownik, przymiotnik. Samodzielne planowanie i pisanie tekstu na temat – „Jak można spędzić jeden dzień w Warszawie”. Pisanie nazw kierunków i ich skrótów. Obliczenia związane z pieniędzmi i długością – utrwalenie wiadomości.
Cel główny : Kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.
Cele operacyjne: UCZEŃ
- wykonuje obliczenia związane z pieniędzmi długością (5.3a.g)
- posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk, sytuacji spotykanych w środowisku (5.1)
- czyta fragmenty wiersza i dopasowuje do obrazka
- wyznacza kierunki na mapie
- uzupełnia legendę mapy, nanosząc odpowiednie kolory i znaki
- wypisuje poznane części mowy
- pisze poprawnie pod względem ortograficznym
- umie korzystać ze Słowniczka Ortograficznego i innych książek przy samodzielnym pisaniu tekstu
- wskazuje miejsca na mapie Polski z wykorzystaniem kierunków
Metody: rozmowa kierowana
praca z tekstem
praktycznego działania
Formy pracy : indywidualna i zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: mapa fizyczna Polski, podręcznik do zajęć zintegrowanych ,karty pracy do obliczeń matematycznych dotyczących długości i pieniędzy, tekst ortograficzny z lukami, plątaninka literowa, rebus z nazwami miast polskich, ilustracje do zadania tekstowego, Słowniczki Ortograficzne, Słownik Szkolny – pojęcia geograficzne, karty w dwie linie do pisania tekstu przez uczniów, mapka Polski z zaznaczonymi krainami geograficznymi.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie i sprawdzenie pracy domowej.
2. Odczytanie przez nauczyciela zagadek:
Z gór płyną rzeki, widać miasta, kraj daleki.
Widać morskie fale.
Much chodzi po morzu i nie utonie.
Co to jest?
Co to jest na pewno szybko odgadniecie.
Cały świat na karcie jednej odnajdziecie
3. Próby odpowiedzi na pytanie :
- Co to jest mapa? – wyszukiwanie pojęcia w Słowniku Szkolnym ( pojęcia geograficzne)
- Po co ludziom potrzebne są mapy?
4. Odczytanie przez nauczyciela wiersza pt.,, Mapa Polski
Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza ze szczególnym uwzględnieniem I i IV
zwrotki . Analiza tematyki.
5. Omówienie treści wiersza
- Oglądanie mapy Polski
- Odszukanie na mapie niektórych miejsc wymienionych w wierszu ( Bałtyk, rzeki – Wisła, Odra, Bug, miasto – Szczecin)
- Dopasowywanie fragmentów wiersza do zdjęć w podręcznikach.
6. Kolory mapy
Omówienie kolorów występujących w opisie Polski na mapie według poety.
- Jakimi barwami poeta maluje mapę polski?
- Co oznaczają na mapie kolory: niebieski, zielony, brązowy.
7. Poznanie elementów mapy( napisy, tytuł, legenda, skala)
- uzupełnianie legendy pod mapka w podręczniku
8. Ćwiczenia gramatyczno – językowe
- określanie rzeczowników występujących w wierszu ...