Dodaj publikację
Autor
Tomasz Lewandowicz
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
293

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program adresowany jest dla uczniów szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 52,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z MINI PIŁKI SIATKOWEJ DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W DOBRZYCY.

Opracowanie: mgr Tomasz Lewandowicz

WSTĘP

Siatkówka jest obecnie jedną z najdynamiczniej rozwijających się gier zespołowych. Duży wpływ na taką sytuację ma uproszczenie przepisów, upowszechnienie siatkówki plażowej oraz mini siatkówki. Do jej popularności przyczyniły się także sukcesy zawodników na arenach międzynarodowych.
Przez ostatnie kilka lat swojej pracy zawodowej zajmuję się prowadzeniem zajęć pozalekcyjnych z zakresu siatkówki a od trzech lat jest to minisiatkówka skierowana dla dzieci ze szkoły podstawowej w Dobrzycy.
Gra ta ( minisiatkówka ) jest metodycznym wprowadzeniem do siatkówki, przeznaczona głównie dla dzieci w wieku 9-13 lat , rozgrywana w zespołach dwu, trzy i czteroosobowych, na zmniejszonych boiskach, mniejszą piłką oraz z uproszczonymi przepisami dostosowanymi do możliwości dzieci.
Lekcje wychowania fizycznego nie są w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dziecka a często warunki lokalowe jakie panują w szkole nie sprzyjają pełnej realizacji jakiejś dyscypliny. Tak jest w przypadku siatkówki w naszej szkole, gdzie z powodu braku sali gimnastycznej realizacja zadań z zakresu minisiatkówki na lekcjach, możliwa jest tylko podczas zajęć prowadzonych na powietrzu przy odpowiedniej aurze. Jedynym rozwiązaniem tego problemu są zajęcia pozalekcyjne, które odbywają się na sali gimnastycznej pobliskiego gimnazjum. Ważne jest również to , że podczas zajęć nieobowiązkowych można stworzyć lepsze warunki do nauki i doskonalenia dyscypliny niż podczas obligatoryjnych lekcji.
Rozpoczynanie zajęć z siatkówki od najmłodszych lat jest wskazane ponieważ znaczne są wtedy możliwości kształcenia motoryki a szczególnie koordynacji ruchowej. Dobra koordynacja niezbędna jest do opanowania elementów technicznych charakterystycznych dla siatkówki. Trzeba tu dodać, że nie przychodzi to łatwo, gdyż ruchy występujące w tej grze mocno różnią się do ruchów np. w piłce nożnej czy koszykówce. Tak więc początkowy etap szkolenia wymaga wielkiej cierpliwości zarówno od uczestników jak i prowadzących zajęcia.
Prowadzenie zajęć nadobowiązkowych wspierane jest przez Uczniowski Klub Sportowy „Kopernik”, działający od dwóch lat przy naszej szkole.

I. Cele ogólne:
• wspomaganie harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego uczestników zajęć
• zaspokojenie potrzeb ambitnych sportowo uczniów w procesie edukacyjnym
• wdrażanie młodych zawodników do opanowania podstawowych zachowań w ramach taktyki indywidualnej i zespołowej
• wyposażenie uczniów w niezbędny zasób umiejętności ruchowych oraz wiedzy o korzyściach płynących z uprawiania sportu
• wdrażanie do zdrowego współzawodnictwa według zasady „fair-play”
• rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania zarówno własne jak i kolegów
• kształtowanie wolicjonalne charakteru i pożądanych postaw

II. Cele szczegółowe:
• inspirowanie do świadomego uczestnictwa w zajęciach nieobowiązkowych
• ujawnianie uzdolnień i predyspozycji sportowych
• kształcenie nawyków higienicznych związanych z uprawianiem sportu i aktywnością ruchową ( zmienny strój, higiena osobista ...