Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Relaksacja na lekcjach wychowania fizycznego
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Zapoznanie uczniów z pojęciem relaksacji. Przedstawienie sposobów na odprężenie i pozycji ciała w relaksie.
b. Umiejętności
Uczeń nazywa i stosuje różne techniki służące relaksowaniu własnego organizmu.
2. Metoda i forma pracy
W pierwszej części zajęć należy wykorzystać metodę podającą, aby przybliżyć uczniom znaczenie terminu relaksacja oraz metody wykorzystywania tej techniki w codziennym życiu. Praca uczniów podczas lekcji powinna mieć charakter indywidualny, ale wymagana jest ciągła obecność nauczyciela i komentarze do każdego z wykonywanych ćwiczeń.
3. Środki dydaktyczne
1. Materiały dla uczniów z treścią relaksacji.
2. Magnetofon i taśma z nagraną treścią relaksacji.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
1. Zbiórka i powitanie.
2. Podanie tematu lekcji.
3. Zapoznanie uczniów z definicją relaksu.
Relaks jest to stan, w którym zarówno Twoje ciało, jak i umysł, ulegają całkowitemu odprężeniu i uspokojeniu. Wszystkie mięsnie rozluźniają się, nie ma w nich żadnych napięć
i skurczów. Wyciszasz się, zapominasz o troskach dnia codziennego, o wszystkich kłopotach
i problemach, jakie czekają Cię w życiu. Jest to czas na zajęcie się tylko sobą. Wkrótce się tego nauczysz, a wtedy będziesz mógł przekształcać lub tworzyć na nowa swoją podświadomość.
b. Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie metody relaksacji wg Schulza.
Istnieje kilka pozycji i metod osiągania stanu głębokiego odprężenia. Ćwiczyć można
w pozycji leżącej, siedzącej. Odprężanie w tej pozycji ma tę dużą zaletę, że ćwiczenia można wykonywać wszędzie, gdzie się akurat przebywa, np. podczas długiej jazdy samochodem,
w ogrodzie, na wakacjach, w pociągu, w autobusie.
Relaksacja wg Schulza.
Metoda ta polega na powtarzaniu autosugestywnych formuł. Po przyjęciu przez uczniów odpowiedniej pozycji, prowadzący powtarza następujące instrukcje relaksacyjne:
Przyjmijcie wygodną pozycję....... zamknijcie oczy...... i wykonajcie trzy głębokie oddechy....... za chwilę zaczniemy relaksację...... będę wypowiadała instrukcję w osobie pierwszej, tak jakby każda z was wypowiadała te słowa przez siebie...... starajcie się wczuwać w te instrukcje....... Zaczynamy.....
(treść nagram na taśmie i odtworzę na lekcji).
Leżę wygodnie... oddycham spokojnie... i rozluźniam wszystkie mięśnie... stopniowo całe ciało staje się przyjemnie ciężkie... zauważam to.... Odczuwam ręce..... odczuwam moją prawą rękę.... prawa ręka staje się ciężka... prawa ręka staje się ciężka.... prawa ręka staje się bardzo ciężka... odczuwam lewą rękę.... lewa ręka staje się ciężka.... lewa ręka staje się ciężka.... lewa ręka staje się coraz cięższa... lewa ręka staje się bardzo ciężka... oddycham spokojnie.... odczuwam nogi.... odczuwam moją prawą nogę... prawa noga staje się ciężka... prawa noga staje się ciężka... prawa noga staje się coraz cięższa... prawa ...