Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
Z ZAKRESU WYCHOWANIA PATRIOTYCZNEGO
Autor pracy:
mgr Maria Pietrzak-Kumor
nauczyciel kontraktowy
Szkoła Podstawowa w Witnicy
Witnica 2007
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
Z ZAKRESU WYCHOWANIA PATRIOTYCZNEGO
Nauczyciel: mgr Maria Pietrzak-Kumor
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. J. Wybickiego w Witnicy
Lekcja: wychowawcza w klasie VI
TEMAT: CHOĆ ZNAM SWOJE SYMBOLE , NADAL CHĘTNIE SIĘ O NICH SZKOLĘ.
Cele lekcji:
ogólne:
- przypomnienie podstawowych wiadomości na temat polskich symboli narodowych
operacyjne: uczeń:
- pracuje na lekcji aktywnie, chętnie zgłasza swoje pomysły i odpowiedzi
- rozpoznaje wizerunek ważnej postaci historycznej - J. Wybickiego; wie, kim on był i czym się zasłużył dla Polaków
- wymienia symbole narodowe i potrafi krótko je scharakteryzować
- zna historię symboli narodowych i wskazuje na zmiany, jakie dokonały się na przestrzeni wieków
- potrafi dokładnie omówić treść hymnu narodowego
- wie, kto i kiedy napisał tę pieśń
- zauważa różnicę pomiędzy oryginalną wersją „Pieśni Legionów”, a obecnym hymnem
- rozumie, dlaczego właśnie „Mazurek Dąbrowskiego” wybrano na hymn państwowy oraz wie, kiedy to się stało
- poznaje inne utwory o tematyce patriotycznej „kandydujące” do miana hymnu narodowego
Organizacja pracy (metody i formy):
- podające: wykład informacyjny
- aktywizujące: heureza, praca w grupach (układanie puzzli)
- eksponujące: pokaz multimedialny
Materiały (środki dydaktyczne):
- portret J. Wybickiego podzielony na części (postać puzzli)
- projektor i ekran umożliwiające zaprezentowanie wizualne (pokaz multimedialny ukazujący historię symboli narodowych, opracowany przez p. Zbigniewa Syskę)
- odtwarzacz CD i płyty z nagraniami: „Bogurodzicy”, „Roty” (Konopnickiej) oraz hymnem państwowym
Wyjaśnienie:
Tematyka patriotyzmu nie jest uczniom obca, a tym bardziej są im dobrze znane fakty dotyczące życia i działalności Józefa Wybickiego oraz wiadomości ogólne dotyczące symboli narodowych. Dzieje się tak dlatego, gdyż szkoła, w której uczę nosi imię J. Wybickiego, wobec powyższego tematy związane z tą postacią i hymnem narodowym przerabiali rokrocznie na lekcjach wychowawczych. Ponadto tradycją naszej szkoły jest udział przedstawicieli każdej klasy w konkursie wiedzy o Patronie z okazji Dnia Patrona. Zatem ten fragment lekcji, który został poświęcony autorowi hymnu i samej pieśni jest dla większości uczniów raczej powtórkowy.
Nauczyciel prowadzący taką lekcję może odwoływać się do wiedzy uczniów, lecz jeśli temat ten nie jest im tak dobrze znany, jak w przypadku moich uczniów, prowadzący zajęcia może te informacje przedstawić osobiście, w formie wykładu lub przygotować prezentację multimedialną.
Tok lekcji:
|Czynności nauczyciela |Czynności ucznia / |Czas realizacji |
| |Przewidywane odpowiedzi | |
|1. Sprawy organizacyjne |---------- |5 min. |
|(sprawdzenie obecności, sprawy bieżące klasy) | | |
|2. Przedstawienie uczniom tematu przewodniego i celów |---------- |1 min. |
|lekcji: Po tej lekcji będziecie pamiętać: | | |
|- kim jest dla nas J. Wybicki | | |
|- dlaczego powinniśmy o nim ...