Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Kasperek
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
240

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusze lekji: Co wiemy o paleniu papierosów? Działanie nikotyny na nasze ciało.
 Pobierz (doc, 31,0 KB)

Podgląd treści


Temat :
Co wiemy o paleniu papierosów?

Cel:
Uczniowie sprawdzają swoja wiedzę o wpływie nikotyny na organizm oraz uzyskują nowe informacje na ten temat.

Materiały : duże arkusz papieru pakowego, mazaki, małe karteczki

Propozycje:

Dyskusja:
Dlaczego ludzie pala papierosy? (zapisy na arkuszu papieru)

Ankieta:
Każdy uczeń ma cztery małe karteczki ponumerowane od 1 do 4. Nauczyciel wywiesza na tablicy duży arkusz papieru na którym są napisane pytania ankiety. Uczniowie odpowiadają na nie zapisując odpowiedzi na odpowiednich karteczkach. Następnie klasa zostaje podzielona na cztery grupy. Każda grupa liczy odpowiedzi na poszczególne pytania. Potem następuje omówienie ankiety.
Pytania ankiety:

1. Czy uważasz, że palenie jest szkodliwe?
a. tak
b. nie
c. nie wiem

2. Czy palisz papierosy?
a. nigdy nie paliłem
b. próbowałem jak smakują
c. palę od czasu do czasu
d. palę regularnie

3. Kto w twoim domu pali papierosy?
a. nikt
b. jedna osoba
c. kilka osób
d. wszyscy

4. Czy chciałbyś palić papierosy, gdy będziesz dorosły?
a. tak
b. nie
c. nie wiem

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każda grupa opracowuje 1 pytanie, a odpowiedzi zostają zapisane na dużych arkuszach papieru. Arkusze te zostają zachowane do następnego spotkania, które będzie kontynuacją tematu.
1. Dlaczego ludzie palą, chodź wiedzą, że to szkodzi?
2. Jak palenie wpływa na organizm?
3. Dlaczego trudno jest przestać palić papierosy?
4. Dlaczego papierosy szkodzą?

Temat :
Działanie nikotyny na nasze ciało

Cel:
Uczniowie dowiedzą się jak nikotyna wpływa na nasz organizm i jakie powoduje skutki

Materiały : arkusze z poprzedniego spotkania, duże arkusz papieru pakowego, mazaki

Propozycje:

Filtr:
Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel rozwiesza zapisane arkusze z poprzedniej lekcji. Potem następuje wspólne omówienie. Następnie uczniowie oglądają używany filtr z papierosa, aby każdy z nich mógł zobaczyć osad pozostawiony przez dym.

Dyskusja

„Jaki jest wpływ nikotyny na nasze zdrowie”

Po zakończeniu dyskusji nauczyciel prostuje ewentualne mylne informacje, a następnie zapoznaje uczniów z wpływem nikotyny na układy naszego ciała

układ krwionośny
• zwiększone ryzyko choroby wieńcowej serca
• niebezpieczeństwo zawału
• przerost i rozszerzenie serca
• zakrzepowe zapalenie tętnic i żył
• zmniejszanie się ilości czerwonych krwinek

układ pokarmowy
• próchnica zębów
• krwawienie dziąseł
• biegunki i skurcze jelit
• wrzody żołądka i jelit
• nowotwory żołądka
• marskość wątroby

układ oddechowy
• chroniczny bronchit
• rozedma płuc
• nowotwory płuc
• częste katary, anginy i grypy
• zwiększona podatność na gruźlicę

układ nerwowy
• trudności w skupieniu uwagi
• zwiększenie liczby pomyłek
• szybkie odczuwanie zmęczenia i znużenia
• nadpobudliwość nerwowa
• osłabienie narządów zmysłów: czucia, węchu, smaku