Dodaj publikację
Autor
Aurelia Dembińska
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
185

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykład programu działań młodzieżowego wolontariatu w gimnazjum, opracowany przez opiekuna Szkolnego Koła Wolontariatu.
 Pobierz (doc, 97,5 KB)

Podgląd treści


[pic]
 
Hasło SKW:

„Nie jest stratą czasu niesienie pomocy”

 
 

Program Szkolnego Koła Wolontariatu 
przy Zespole Szkół im. Rodu Działyńskich w Bratianie
 

 
 
 

Opracowała: Aurelia Dembińska
- Opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu
 
 
 

 
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada,
lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma,
lecz przez to, czym dzieli się z innymi.”
Jan Paweł II

WSTĘP

Dlaczego wolontariat? Kiedy po raz pierwszy spotkałam się z teorią wolontariatu, zrodził się pomysł, aby realizować ją wśród uczniów naszej szkoły. Wiedza na ten temat była bardzo ogólna, jednak niewielkie doświadczenie podpowiadało , iż może właśnie wolontariat jest sposobem na włączenie uczniów w nurt codziennego życia oraz współtworzenia rzeczywistości.
Szkolne Koło Wolontariatu powstało we wrześniu 2005 r. i jest kontynuacją wcześniejszych działań  wolontarystycznych  podejmowanych  przez  uczniów  i  nauczycieli ZS w Bratianie.  Obszarem działalności SKW jest przede wszystkim środowisko szkolne. SKW swoje działanie opiera na Regulaminie Szkolnego Koła Wolontariatu, opracowanym przez jego członków.
Moje dotychczasowe, niewielkie doświadczenie z wolontariuszami pozwala stwierdzić, że praca ta daje dużą satysfakcję. Niewątpliwie mamy poczucie, że dla wielu osób wolontariusze są ogromną szansą, natomiast dla nich samych praca na rzecz innych osób może być lekarstwem na wiele problemów. Naszym zamiarem jest kontynuacja zadań wolontarystycznych również w kolejnych latach, a przez to i zaszczepianie wśród uczniów postawy otwartości dla drugiego człowieka.
SKW współtworzą następujący nauczyciele odpowiedzialni za poszczególne działania: Aurelia Dembińska, Dotora Oczkowska, Aldona Wieczerzycka.
Opiekunem Koła jest Aurelia Dembińska.
 

ETAPY BUDOWANIA STRATEGII

PLANOWANIE DZIAŁAŃ

Przyjęłam następujące CELE OGÓLNE:

• włączanie młodzieży w działalność charytatywno – opiekuńczo - wychowawczą;
• budowanie wspólnoty ludzi, ukierunkowanej na dobro wszystkich jej członków;
• budowanie właściwej hierarchii wartości;
• zaangażowanie w pracę na rzecz osób potrzebujących.

 

oraz CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczniowie – członkowie SKW mają możliwość :

•        włączać się w różnorodne akcje charytatywne;
•        rozwijać naturalną potrzebę czynienia dobra;
•        być współodpowiedzialnymi za podejmowane działania;
•        uczyć się tolerancji i zrozumienia;
•        podejmować własne inicjatywy pod kierunkiem opiekuna SKW
mające na celu pomoc osobom potrzebującym;
• współpracować z różnymi instytucjami;
•        uczyć się właściwego gospodarowania wolnym czasem;
•        budować właściwą hierarchię wartości;
•        pracować w zespole;
•        szanować drugiego człowieka, zwłaszcza potrzebującego pomocy;
•        uczyć się wrażliwości na różne obszary ludzkiej biedy.

FORMY PRACY

•        indywidualna;
•        zespołowa.

ZADANIA I FORMY REALIZACJI

•    udział w akcjach charytatywnych (zbiórka pieniędzy);
• udział w akcjach profilaktycznych;
•    szeroko pojęta pomoc uczniom potrzebującym pomocy wynikająca z bieżących potrzeb;
•    pozyskiwanie funduszy;
• zagospodarowanie czasu wolnego dla kolegów i koleżanek;
• organizacja imprez dla społeczności szkolnej i lokalnej;
• dostrzeganie osób potrzebujących pomocy w swoim środowisku;
• niesienie radości i miłości innym;

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA I UMIEJĘTNOŚCI

• umiejętne ...