Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć w kl. II
Przeprowadzonych w dn. 14.03.2006 przez p. Mariannę Truszkowską
Temat dnia: Przygody Odrobinki.
Zapis w dzienniku: Ustalanie kolejności wydarzeń w baśni Hansa Chrystiana
Andersena pt. „Dziecię elfów”. Omówienie przygód głównej
bohaterki baśni. Tworzenie zdań prostych i złożonych.
Cel ogólny:
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podstawie utworu literackiego;
• budzenie uczuć opiekuńczych w stosunku do przyrody i ludzi pokrzywdzonych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• wzbogaci wiadomości o H. Ch. Andersenie;
• bogaci słownictwo;
• wypowiada się całymi zdaniami na temat przeczytanej książki;
• opowiada losy bohaterów;
• porządkuje wydarzenia zgodnie z kolejnością ich występowania w lekturze;
• zgodnie współpracuje w grupie;
• dokonuje samooceny pracy;
Metody pracy:
• słowne - rozmowa, praca z tekstem, opowiadanie;
• oglądowe - pokaz, obserwacja;
• prezentacja multimedialna;
Formy pracy:
• indywidualna i zbiorowa jednolita;
• grupowa jednolita i zróżnicowana;
Środki dydaktyczne:
• podręcznik „Z Ekoludkiem w szkole”
• egzemplarze lektury "Dziecię elfów";
• płyta CD z nagraniem baśni „Dziecię elfów”;
• karty pracy
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu dnia - rozwiązywanie krzyżówki z hasłem – ANDERSEN (praca z książką).
2. Przybliżenie dzieciom postaci autora podczas prezentacji multimedialnej.
3. Poznanie tytułów baśni Andersena. Zapisanie tytułów w kartach pracy. Zwrócenie uwagi na wielką literę w tytułach oraz na cudzysłowy.
Księżniczka na .........................................( ziarnku grochu )
Latający ...................................................( dywan )
Nowe szaty .............................................( cesarza )
Dziewczynka ...........................................( z zapałkami )
Brzydkie .................................................( kaczątko )
Królowa .................................................( Śniegu )
Dziecię ...................................................( elfów )
Pasterka ............................................... ( i kominiarczyk)
4. Wyodrębnienie postaci występujących w baśni oraz ich podział na postaci: -
• pierwszoplanowe (Odrobinka, jaskółka, mysz polna, kret)
• drugoplanowe (rybki, ropucha, kobieta, czarownica, chrabąszcz, motyl)
• fantastyczne ( król elfów).
5. Zabawa ruchowa – naśladowanie bohaterów baśni na tle utworu „Melodia dla Odrobinki”.
6. Wypowiedzi uczniów na temat przygód głównej bohaterki – prezentacja multimedialna.
7. Porządkowanie tytułów zdarzeń zgodnie z kolejnością ich występowania w lekturze. Łączenie zdarzeń z ilustracjami z książki (praca w grupach 2 - osobowych).
o Rozmowa kobiety z czarownicą.
o Pojawienie się Odrobinki w kielichu kwiatu.
o Porwanie maleństwa przez ropuchę.
o Uczynne rybki i pomoc motyla.
o Porwanie Odrobinki przez chrabąszcza.
o Calineczka w mieszkaniu myszy.
o Pomoc chorej jaskółce.
o Rozpacz dziewczynki z powodu oświadczyn kreta.
o Odlot z jaskółką do ciepłych krajów.
o Spotkanie z królem elfów.
8. Odwoływanie się do przeżyć i doświadczeń uczniów. Wzbudzanie chęci niesienia pomocy potrzebującym. Podawanie przykładów.
9. Układanie z podanych rzeczowników i czasowników zdań prostych – praca z książką.
- Jaskółka odlatuje. Czarna jaskółka odlatuje do ciepłych krajów.
- Mysz podskakuje. Mała mysz podskakuje w trawie.
- Kret buduje. Pracowity kret buduje pod ziemią korytarze.
- Żaba skacze. Zielona żaba skacze wysoko.
10. Przedstawienie wylosowanej scenki dramowej przez każdą z 4 ...