Dodaj publikację
Autor
małgorzata stano
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
169

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wyrażenie siebie i swojego stosunku do regionu przez różnorodne formy ekspresji twórczej.
 Pobierz (doc, 70,0 KB)

Podgląd treści


TEMAT INNOWACJI

WYRAŻANIE SIEBIE I SWOJEGO STOSUNKU DO REGIONU PRZEZ RÓŻNORODNE FORMY EKSPRESJI TWÓRCZEJ

AUTORKA INNOWACJI
MGR MAŁGORZATA STANO

DZIEWIĘTLICE 2006

,,Pozwólmy dziecku doświadczać, eksperymentować, dowiadywać się i porównywać, wyruszać w podróże odkrywcze-czasami trudne, ale jakże bogate i fascynujące.”
C.Freinet.

TEMAT

Wyrażenie siebie i swojego stosunku do regionu przez różnorodne formy ekspresji twórczej.

AUTORKA PROGRAMU

mgr Małgorzata Stano

WSTĘP

,,Kultury wytworzonych w toku przemian dziejowych wspólnot naturalnych opierają się na tradycji. Zerwanie z tradycją prowadzi nieuchronnie do utraty własnej tożsamości kulturowej, a to jest równoznaczne z alienacją jednostek i dezintegracją zbiorowości”.
("Zakorzenienie",nr1/1998)

Elementem tradycji jest folklor, czyli ogólnie pojęta kultura ludowa obejmująca architekturę, wierzenia, podania, legendy, obrzędy, twórczość artystyczną, a przede wszystkim muzykę i taniec. Dbałość o jego przetrwanie stanowi element ludowej kultury. Wychowanie młodego człowieka dla przyszłości, oparte na wartościach kulturowych wynikających z tradycji, należy rozpocząć już w przedszkolu, kiedy u dzieci kształtują się podstawowe zręby osobowości. Istotą tradycji jest -,,przekazywanie z pokolenia na pokolenie obyczajów, przekonań, zasad, wierzeń, sposobów myślenia, odczuwania albo postępowania, wydarzeń z przeszłości traktowanych jako historyczne, umiejętności artystycznych lub rzemieślniczych oraz przekazywanych przez przodków obyczajów, wierzeń, zasad”. Jednak tradycja musi się twórczo przekształcać, by naprawdę żyć. Tradycje regionalne nie rodzą się z dnia na dzień. Składają się na nie całe długie lata wspólnych przeżyć działań, czasem pozornie drobnych, ale jakże istotnych dla wytworzenia silnej więzi uczuciowej z domem rodzinnym i swoim regionem. Prace twórcze mogą być łącznikiem kulturowym między przeszłością i teraźniejszością, pomiędzy tradycją ludową a artystyczną. Im dłużej zajmuję się problematyką artystyczną tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że ciągle jest to nie do końca odkryty obszar nauczycielskich działań. Moimi tekstami wyjściowymi są właśnie tradycje rodzinne obejmujące zwyczaje związane z rytmem pór roku i z kalendarzem świąt a także tradycje kulturowe. W treściach regionalnych znajduje się materiał źródłowy do pracy dydaktyczno-wychowawczej i kulturowej z dziećmi.
Dla mnie ważne jest poznanie i podtrzymanie dziedzictwa kulturowego w regionie, które traktuję jako inspirację do działań twórczych, koniecznych przy tworzeniu, odszukiwaniu i zachowywaniu swojej tożsamości.
W pracy z dziećmi poszukuję sposobów, które pozwalają łączyć muzykę, plastykę, taniec i poezję.
Świat dźwięków, barw, kolorów, form prowokuje do poszukiwań wspólnych cech.
Muzyka dla wielu artystów malarzy była inspiracją. Dzieła plastyczne również często były impulsem dla muzyków.
Sztuka to jedna z podstawowych dziedzin ludzkiej działalności, zawsze towarzyszyła człowiekowi będąc potwierdzeniem jego możliwości twórczych i swoistym światem zobiektywizowanych wartości. Świat sztuki, w którym żyjemy ulega nieustannemu rozszerzeniu i wzbogaceniu ...