Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji fizyki w klasie III
I. Dział programowy -”Prąd elektryczny”.
II. Temat:-”Żródła prądu elektrycznego”.
III. Cele operacyjne lekcji:
uczeń powinien:
1. określić pojęcie źródła napięcia
2. nazwać różne źródła napięcia - podział żródeł
(chemiczne, prądnice, fotoogniwa)
3. znać ogólną budowę różnych źródeł napięcia
(ogniwo Volty)
4. wymienić praktyczne zastosowanie różnych źródeł napięcia -
akumulator, bateria płaska
5. znać szeregowy sposób łączenia źródeł napięcia i tego skutki .
6. znać podstawowe zasady bhp w posługiwaniu się
różnymi rodzajami żródeł napięcia: w życiu codziennym,
w szkole i w domu.
IV. Metody nauczania:
➢ obserwacyjna - obserwacja różnych źródeł napięcia elektrycznego,
➢ badawcza - sprawdzanie napięcia baterii, monet, ogórka, cytryny, octu, fotoogniwa
➢ słowna - dyskusja
V. Zasady nauczania:
➢ łaczenia teorii z praktyką,
➢ świadomości i aktywności ucznia,
➢ poglądowości.
VI. Środki dydaktyczne
➢ ogórek kiszony lub cytryna, ocet, bibuła, sól kuchenna, ziemniak, kwaśne jabłko
➢ blaszka midziana i cynkowa, monety, drut miedziany i żelazny,
➢ miernik napięcia prądu elektrycznego (woltomierz),
➢ fotoogniwo
➢ bateria 4,5V i ogniwo 1,5V
➢ odbiorniki prądu elektrycznego (pozytywki z pocztówek dźwiękowych), silnik elektryczny
Przykotowanie pozytywki z pocztówek dźwiękowych: Wycinamy z pocztówkik głośnik wraz z układem scalonym. W miejsce bateryjki montujemy dwa przewody (tak jak na rysunku). W ten sposób otrzymujemy bardzo prosty i niezwykle efektowny miernik, a zarazem odbiornik prądu elektrycznego.
Tok lekcji
I. Faza przygotowawcza
1. Czynności organizacyjne.
2. Utrwalenie wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach (Elementy obwodów elektrycznych, warunek przepływu prądu elektrycznego w obwodzie)
3. Nawiązanie do tematu lekcji.
II. Faza wykonawcza
1. Rozwinięcie tematu lekcji (określenie źródła napięcia prądu elektrycznego, historyczny przegląd poszukiwań przez człowieka źródeł energii - energia wody, wiatru, ciepła, prądu elektrycznego ).
2. Silnik elektryczny jako prądnica (podłączenie szczotek silnika do woltomierza i obrót wirnika).Wykorzystywanie prądnic.
3. Uczniowskie doświadczenia z uzyskiwaniem napięcia z: kiszonego ogórka, kwaśnego jabłka, cytryny, ziemniaka, monet oraz podłączanie pozytywki.
Ten element lekcji jest najbardziej efektowny. Mamy pewność, że uczniowie na długo zapamiętają podłączoną i grającą pozytywkę do ziemniaka, jabłka czy ogórka.
4. Pokaz ogniwa i baterii ogniw ze zwróceniem uwagi na szeregowy sposób łączenia.
5. Uczniowskie doświadczenie z szeregowym sposobem łączenia monet .
6. Pokaz fotoogniwa.
III. Faza podsumowująca
1. Utrwalenie poznanych pojęć - źródło napięcia.
2. Podział źródeł napięcia na: chemiczne, prądnice i fotoogniwa.
3. Zastosowanie źródeł napięcia w życiu codziennym.
4. Ocena aktywności uczniów.
5. Omówienie zadanie domowego
Uzupełnij schemat:
energia energia energia
.................. ................... ........................
fotoogniwo ogniwo Volty prądnica
energia
........................
silnik żarówka grzałka
energia energia energia
............... ........................ ....................
Literatura
1.R.Subieta - Zbiór zadań z fizyki dla szkoły podstawowej.
2.B.Gładyszewska,F,Jaśkowski, M.Piłat ...