Dodaj publikację
Autor
Wiesław Dykier
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
342

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt przeznaczony jest dla nauczycieli gimnazjum. Uważam, że bardzo ciekawe i efektowne jest doświadczenie z pozytywką, do której jako źródło podłączamy kiszony ogórek, ziemmniak, jabłko lub monety. Zaletą eksperymentu jet również to, że może wykonać go każdy bez wyjątku uczeń.
 Pobierz (doc, 195,5 KB)

Podgląd treści


Konspekt lekcji fizyki w klasie III

I. Dział programowy -”Prąd elektryczny”.
II. Temat:-”Żródła prądu elektrycznego”.
III. Cele operacyjne lekcji:
uczeń powinien:
1. określić pojęcie źródła napięcia
2. nazwać różne źródła napięcia - podział żródeł
(chemiczne, prądnice, fotoogniwa)
3. znać ogólną budowę różnych źródeł napięcia
(ogniwo Volty)
4. wymienić praktyczne zastosowanie różnych źródeł napięcia -
akumulator, bateria płaska
5. znać szeregowy sposób łączenia źródeł napięcia i tego skutki .
6. znać podstawowe zasady bhp w posługiwaniu się
różnymi rodzajami żródeł napięcia: w życiu codziennym,
w szkole i w domu.

IV. Metody nauczania:
➢ obserwacyjna - obserwacja różnych źródeł napięcia elektrycznego,
➢ badawcza - sprawdzanie napięcia baterii, monet, ogórka, cytryny, octu, fotoogniwa
➢ słowna - dyskusja

V. Zasady nauczania:
➢ łaczenia teorii z praktyką,
➢ świadomości i aktywności ucznia,
➢ poglądowości.

VI. Środki dydaktyczne
➢ ogórek kiszony lub cytryna, ocet, bibuła, sól kuchenna, ziemniak, kwaśne jabłko
➢ blaszka midziana i cynkowa, monety, drut miedziany i żelazny,
➢ miernik napięcia prądu elektrycznego (woltomierz),
➢ fotoogniwo
➢ bateria 4,5V i ogniwo 1,5V
➢ odbiorniki prądu elektrycznego (pozytywki z pocztówek dźwiękowych), silnik elektryczny

Przykotowanie pozytywki z pocztówek dźwiękowych: Wycinamy z pocztówkik głośnik wraz z układem scalonym. W miejsce bateryjki montujemy dwa przewody (tak jak na rysunku). W ten sposób otrzymujemy bardzo prosty i niezwykle efektowny miernik, a zarazem odbiornik prądu elektrycznego.

Tok lekcji

I. Faza przygotowawcza

1. Czynności organizacyjne.
2. Utrwalenie wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach (Elementy obwodów elektrycznych, warunek przepływu prądu elektrycznego w obwodzie)
3. Nawiązanie do tematu lekcji.

II. Faza wykonawcza

1. Rozwinięcie tematu lekcji (określenie źródła napięcia prądu elektrycznego, historyczny przegląd poszukiwań przez człowieka źródeł energii - energia wody, wiatru, ciepła, prądu elektrycznego ).
2. Silnik elektryczny jako prądnica (podłączenie szczotek silnika do woltomierza i obrót wirnika).Wykorzystywanie prądnic.
3. Uczniowskie doświadczenia z uzyskiwaniem napięcia z: kiszonego ogórka, kwaśnego jabłka, cytryny, ziemniaka, monet oraz podłączanie pozytywki.
Ten element lekcji jest najbardziej efektowny. Mamy pewność, że uczniowie na długo zapamiętają podłączoną i grającą pozytywkę do ziemniaka, jabłka czy ogórka.
4. Pokaz ogniwa i baterii ogniw ze zwróceniem uwagi na szeregowy sposób łączenia.
5. Uczniowskie doświadczenie z szeregowym sposobem łączenia monet .
6. Pokaz fotoogniwa.

III. Faza podsumowująca

1. Utrwalenie poznanych pojęć - źródło napięcia.
2. Podział źródeł napięcia na: chemiczne, prądnice i fotoogniwa.
3. Zastosowanie źródeł napięcia w życiu codziennym.
4. Ocena aktywności uczniów.
5. Omówienie zadanie domowego
Uzupełnij schemat:
energia energia energia

.................. ................... ........................

fotoogniwo ogniwo Volty prądnica

energia
........................

silnik żarówka grzałka

energia energia energia
............... ........................ ....................
Literatura
1.R.Subieta - Zbiór zadań z fizyki dla szkoły podstawowej.
2.B.Gładyszewska,F,Jaśkowski, M.Piłat ...