Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Spis treści
I. Przyczyny niepowodzeń szkolnych ..................................................................1
1. Czynniki społeczno-ekonomiczne ....................................................................3
2. Czynniki biopsychiczne ....................................................................................4
3. Czynniki pedagogiczne ....................................................................................6
II. Jak pomóc dziecku z trudnościami w nauce szkolnej? ....................................8
1. Wskazówki dla nauczycieli ..............................................................................8
2. Wskazówki dla rodziców ...............................................................................10
III. Konspekty lekcji ...........................................................................................15
Pochwała zdrowia we fraszce Jana Kochanowskiego "Na zdrowie" .................16
Adam Mickiewicz - biografia i bibliografia .......................................................22
Nauki moralne przedstawione w "Dziadach" Adama Mickiewicza ...................30
IV. Przypisy ........................................................................................................42
Bibliografia .........................................................................................................43
I. Przyczyny niepowodzeń szkolnych
Niepowodzenia dydaktyczne polegają na rozbieżności pomiędzy wiadomościami, umiejętnościami i nawykami faktycznie opanowanymi przez uczniów a materiałem, jaki powinni opanować według założeń programowych
w zakresie poszczególnych przedmiotów [i].
Według W. Okonia niepowodzenia szkolne mogą być ukryte lub jawne.
Niepowodzenia ukryte są to nie dostrzeżone przez nauczyciela luki w wia-domościach i umiejętnościach uczniów, które prowadza zazwyczaj do niepowodzeń jawnych (nauczyciel stwierdza duże braki w opanowanej przez uczniów wiedzy).
Długotrwałe niepowodzenia jawne prowadzą do drugoroczności i wielo-roczności, a te są główną przyczyną sprawczą i formalną tzw. odsiewu uczniów, czyli przerwania nauki w szkole przed jej ukończeniem [ii].
Ilustruje to poniższy schemat.
Niepowodzenia dydaktyczne
ukryte jawne
przejściowe względnie trwałe
drugoroczność odsiew uczniów
i wieloroczność
Czesław Kupisiewicz w swojej książce pt.: "Niepowodzenia dydaktyczne"
wymienia trzy czynniki, które powodują niepowodzenia szkolne.
Są to:
- czynniki społeczno-ekonomiczne;
- czynniki biopsychiczne;
- pedagogiczne.
1. Czynniki społeczno-ekonomiczne.
Społeczno-ekonomiczne przyczyny niepowodzeń szkolnych to według Cz. Kupisiewicza całokształt tych względnie trwałych warunków materialnych, społecznych i kulturalnych, które powodują niekorzystną sytuację życiową dzieci i młodzieży zarówno w środowisku rodzinnym, jak i pozaszkolnym [iii].
Warunki materialne to:
- dochody rodziców lub opiekunów;
- mieszkanie rodziny;
- zaopatrzenie dzieci w odzież, obuwie, przedmioty do nauki;
- sposób odżywiania;
- udział w pracach zarobkowych i zajęciach domowych dorosłych członków rodziny.
Na sytuację społeczną młodzieży wpływa:
- wykształcenie i zawód rodziców lub opiekunów;
- pozycja dziecka w rodzinie oraz środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Kulturalne warunki życia uczniów uzależnione są od:
- poziomu potrzeb kulturalnych rodziców i rówieśników;
- możliwości zaspokajania tych potrzeb;
- poziomu życia umysłowego rodziny;
- kultury ogólnej i językowej;
- potrzeb estetycznych;
- życia towarzyskiego;
- autorytetu intelektualnego i moralnego osób z bezpośredniego otoczenia uczniów;
- kultury technicznej;
- dostępu do środków służących upowszechnianiu kultury;
- poziomu opieki intelektualnej i moralnej nad dziećmi i młodzieżą ze strony rodziców lub wychowawców.
Wnioski
Niepowodzenia szkolne są w znacznej mierze wynikiem trudnych warunków materialnych dzieci oraz braku opieki ze strony rodziców.
Dzieci najbiedniejsze bywają często zahamowane w ogólnym rozwoju.
Losy szkolne uczniów zależą nie tylko od zapewnienia im najniezbędniejszych środków "do życia", lecz również od poziomu moralnego i umysłowego rodziców, ich ...