Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Gasztkowska
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
263

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Uważam, że w literaturze pedagogicznej dużo mówi się o niepowodzeniach szkolnych ale na temat osiągnięć niewiele. Dlatego proponuję artykuł o osiągnięciach szkolnych dzieci.
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Podgląd treści


Osiągnięcia szkolne

Problem osiągnięć szkolnych ma dwie strony. Jedną stanowią powodzenia i sukcesy, drugą niepowodzenia i trudności szkolne.
Osiągnięcia szkolne są wynikiem celowego i planowego organizowania procesu dydaktyczno- wychowawczego i z reguły przewidziane są programami kształcenia. Osiągnięcia szkolne dzielimy na poznawcze i motywacyjne (emocjonalne i wychowawcze).
Osiągnięcia poznawcze oznaczają nabytą zdolność wykonywania określonych czynności. Jest to między innymi umiejętność czytania tekstów w języku ojczystym, rozwiązywanie pewnego rodzaju zadań matematycznych, gry na instrumencie, pływanie. Bardziej złożone czynności wchodzące w skład osiągnięć poznawczych to umiejętność sformułowania myśli przewodniej utworu, analizy wybranego problemu matematycznego, dokonania oceny moralnej pewnego postępowania itp.
Osiągnięcia motywacyjne oznaczają nabytą chęć wykonania określonych czynności i dotyczą kierunkowych cech wychowanka. Mogą wiązać się z zainteresowaniami matematycznymi, nawykami czytelniczymi, ambicjami sportowymi, zaangażowaniem społecznym.
W szkolnej rzeczywistości nie powinno dzielić się uczniów na tych, którzy cieszą się powodzeniem i tych, którzy ujawniają trudności w nauce a są to trudności w opanowaniu wielu przedmiotów. Na ogół jest właśnie tak, i tak najczęściej przedstawia się obraz klasy. Ale w rzeczywistości każdy uczeń, a więc zarówno bardzo dobry jak i średni, czy słaby doznaje powodzeń i niepowodzeń, choć ich skala i charakter bardzo się między sobą różnią.
Uczenie się i osiąganie pozytywnych wyników jest możliwe tylko wówczas, gdy istnieją odpowiednie motywy. Działając na dziecko za pomocą różnych bodźców, tylko wtedy potrafimy wywołać proces uczenia się, gdy uczenie będzie przedstawiać dla jednostki jakąś wartość zgodną z jej aktualnymi dążeniami.
W literaturze spotyka się różne motywy uczenia się: zainteresowanie, (dążenie poznawcze), ambicja, sympatia dla nauczyciela, lęk przed złym stopniem, a tym samym przed niepowodzeniem.
Różnice postępów w nauce szkolnej między uczniami, mogą być uwarunkowane liczbą i jakością bodźców mobilizujących do uczenia.
Powodzenia to „Pomyślny, korzystny bieg spraw, udawanie się działań, zamierzeń, to też sukces, pożądany rezultat czegoś, szczęście, pomyślność” (Słownik, 1998, s. 127).
Powodzenia szkolne są warunkowane przez wiele czynników. „ Do najważniejszych można zaliczyć to wszystko, co wiąże się ze szkołą, nauczycielem oraz z samym uczniem i warunkami społecznymi pracy szkolnej” (W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. PZWS. Warszawa 1983, s. 388).
Jednym z czynników od którego zależą osiągnięcia szkolne jest sam uczeń. Ale nie może on być traktowany jako przedmiot ale podmiotowo. Każdy uczeń posiada pewien stopień dojrzałości do nauki na danym szczeblu. „Posiada wyposażenie dziedziczne i nabyte w postaci lepiej lub gorzej funkcjonujących zmysłów, większej lub mniejszej plastyczności jego umysłu, określonego temperamentu” (Okoń ,jw. 1983, s. 389).
Ale jego rozwój ogólny, na który składa się ...