Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
an_mal, 2007-11-15
Autorka powołuje się na konkretne nazwiska,ale nie zauważyłam żadnych odniesień bibliograficznych ani przypisów
ROZWIJANIE AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ DZIECI
Pojęcie twórczości
Zbigniew Pietrasiński pisze, że "twórczość to aktywność przynosząca wytwory dotąd nieznane, a zarazem społecznie wartościowe"
Podobną definicję twórczości podaje M. J. Stein, zgodnie z którą "twórczość to proces przynoszący nowy wytwór, oceniany w określonym czasie przez grupę jako trafny lub użyteczny"
A. Trojanowska - Kaczmarska pisze, że "twórczość to psychofizyczna czynność, w wyniku której powstają przedmioty nowe, jak i wartościowe"
Według W. Tatarkiewicza twórczość jest rozpatrywana w różnych kategoriach.:
- jako dzieło (wytwór)
- jako proces
- jako zespół zdolności intelektualnych bądź zespół cech osobowościowych
- jako zespół stymulatorów społecznych (społeczny klimat uwarunkowań twórczych)
W nowoczesnej szkole na pierwszy plan zadań dydaktyczno - wychowawczych wysuwa się kształtowanie twórczej postawy uczniów, którą cechuje otwartość na doświadczenie, na dostrzeganie szerokiego zakresu dostępnych jednostce bodźców związanych z emocjami, pragnieniami i myślami.
Twórcza aktywność dzieci
Aktywność twórcza oznacza działanie podejmowane samodzielnie, z wewnętrznych pobudek, przynoszące nowe dla jednostki wyniki. Przez aktywność twórczą przyjęto rozumieć podejmowaną chętnie i uprawianą z zadowoleniem, opartą na własnych pomysłach mniej lub bardziej świadomą celu osobistą działalność ucznia prowadzoną w poczuciu odpowiedzialności i stymulowaną zwłaszcza przez otwarte zadania problemowe, zintegrowane przez potrzeby dziecka i jego środowiska, której wynikiem jest stworzenie lub odkrycie przez uczącego się czegoś dla niego nowego i pożytecznego
Aktywność twórcza może przybierać różnorodne formy: odkrycie, inwencję, twórczość. Akt twórczy polega na powołaniu do istnienia czegoś, czego nigdy przedtem nie było. Twórczość pojawia się z nicości, a inwencja wywodzi się ze swoich poprzedników.
Dziecko w toku własnej aktywności twórczej i za jej przyczyną odkrywa i "stwarza" świat oraz siebie jako wyodrębnioną fizycznie i psychicznie jednostkę. Jednym z podstawowych warunków prawidłowej organizacji twórczej aktywności ucznia jest stawianie go na lekcjach w takich sytuacjach, w których on sam staje się eksperymentatorem, w sytuacji manipulowania rzeczami, a także symbolami, w sytuacjach dających mu możność zadania sobie pytań i szukania na nie odpowiedzi w myśl zasady: aby tworzyć, trzeba czasem błądzić.
Dzieci z natury rzeczy są czynne i cechuje je pęd do działania. Wynika to z fundamentalnego prawa aktywności organizmów. Każda aktywność jest konsekwencją pewnej potrzeby, toteż jednym z podstawowych warunków uaktywniania ucznia jest stawianie go w takiej sytuacji, aby odczuwał potrzebę wypełniania tych czynności, których od niego oczekujemy.
Warunki twórczej aktywności
Aby twórcza aktywność mogła się w pełni rozwijać, muszą być spełnione pewne warunki wynikające z jej cech oraz związane z organizacją działalności dziecka:
1. Pierwsze kontakty dziecka z nowymi dla niego sposobami działania muszą być pozytywne. Im młodsze dziecko, tym ...