Dodaj publikację
Autor
Teresa Czarnecka
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
247

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

1. Pojęcie twórczości. 2. Twórcza aktywność dzieci. 3. Warunki twórczej aktywności. 4. Rola nauczyciela w rozwijaniu twórczej aktywności uczniów. 5. Przykłady metod i technik badających twórczą aktywność u uczniów.
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Komentarze

an_mal, 2007-11-15

Autorka powołuje się na konkretne nazwiska,ale nie zauważyłam żadnych odniesień bibliograficznych ani przypisów

Podgląd treści


ROZWIJANIE AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ DZIECI

Pojęcie twórczości
Zbigniew Pietrasiński pisze, że "twórczość to aktywność przynosząca wytwory dotąd nieznane, a zarazem społecznie wartościowe"
Podobną definicję twórczości podaje M. J. Stein, zgodnie z którą "twórczość to proces przynoszący nowy wytwór, oceniany w określonym czasie przez grupę jako trafny lub użyteczny"
A. Trojanowska - Kaczmarska pisze, że "twórczość to psychofizyczna czynność, w wyniku której powstają przedmioty nowe, jak i wartościowe"
Według W. Tatarkiewicza twórczość jest rozpatrywana w różnych kategoriach.:
- jako dzieło (wytwór)
- jako proces
- jako zespół zdolności intelektualnych bądź zespół cech osobowościowych
- jako zespół stymulatorów społecznych (społeczny klimat uwarunkowań twórczych)
W nowoczesnej szkole na pierwszy plan zadań dydaktyczno - wychowawczych wysuwa się kształtowanie twórczej postawy uczniów, którą cechuje otwartość na doświadczenie, na dostrzeganie szerokiego zakresu dostępnych jednostce bodźców związanych z emocjami, pragnieniami i myślami.

Twórcza aktywność dzieci
Aktywność twórcza oznacza działanie podejmowane samodzielnie, z wewnętrznych pobudek, przynoszące nowe dla jednostki wyniki. Przez aktywność twórczą przyjęto rozumieć podejmowaną chętnie i uprawianą z zadowoleniem, opartą na własnych pomysłach mniej lub bardziej świadomą celu osobistą działalność ucznia prowadzoną w poczuciu odpowiedzialności i stymulowaną zwłaszcza przez otwarte zadania problemowe, zintegrowane przez potrzeby dziecka i jego środowiska, której wynikiem jest stworzenie lub odkrycie przez uczącego się czegoś dla niego nowego i pożytecznego
Aktywność twórcza może przybierać różnorodne formy: odkrycie, inwencję, twórczość. Akt twórczy polega na powołaniu do istnienia czegoś, czego nigdy przedtem nie było. Twórczość pojawia się z nicości, a inwencja wywodzi się ze swoich poprzedników.
Dziecko w toku własnej aktywności twórczej i za jej przyczyną odkrywa i "stwarza" świat oraz siebie jako wyodrębnioną fizycznie i psychicznie jednostkę. Jednym z podstawowych warunków prawidłowej organizacji twórczej aktywności ucznia jest stawianie go na lekcjach w takich sytuacjach, w których on sam staje się eksperymentatorem, w sytuacji manipulowania rzeczami, a także symbolami, w sytuacjach dających mu możność zadania sobie pytań i szukania na nie odpowiedzi w myśl zasady: aby tworzyć, trzeba czasem błądzić.
Dzieci z natury rzeczy są czynne i cechuje je pęd do działania. Wynika to z fundamentalnego prawa aktywności organizmów. Każda aktywność jest konsekwencją pewnej potrzeby, toteż jednym z podstawowych warunków uaktywniania ucznia jest stawianie go w takiej sytuacji, aby odczuwał potrzebę wypełniania tych czynności, których od niego oczekujemy.

Warunki twórczej aktywności
Aby twórcza aktywność mogła się w pełni rozwijać, muszą być spełnione pewne warunki wynikające z jej cech oraz związane z organizacją działalności dziecka:
1. Pierwsze kontakty dziecka z nowymi dla niego sposobami działania muszą być pozytywne. Im młodsze dziecko, tym ...