Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
zefiryna, 2010-09-19
Przed przecinkiem nie daje się spacji, potem ląduje taki na początku linijki. I jest coś takiego jak "twarda spacja".
esia1973, 2010-10-21
Bardzo dziękuję za cenne uwagi. E.Domagalska
Scenariusz zajęcia z plastyki
Prowadząca: Edyta Domagalska
Klasa: I gimnazjum
Przedmiot: plastyka
Czas:1-2 godziny lekcyjne
Temat: Dłoń w ujęciu syntetycznym.
Zadania edukacyjne:
✓ swoboda ruchowa i bogactwo gestu
✓ zapoznanie z etapami rysowania studium dłoni
✓ wyśnienie pojęć : ,, znak graficzny”, ,, synteza”
✓ zapoznanie z malarstwem reprezentującym syntezę formy
✓ wyjaśnienie sposobu posługiwania się techniką ,, collage”
✓ umiejętność rysowania dłoni ołówkiem i tuszem oraz przedstawieniu jej w sposób symboliczny ( uproszczony )
✓ doskonalenie umiejętności łączenia różnych elementów materiału
✓ umiejętność upraszczania elementów dla uzyskania większej czytelności
✓ rozwijanie umiejętności pracy indywidualnej oraz współpracy w grupie
✓ estetyczne wykonanie pracy
Formy:
• indywidualna
• grupowa
• zbiorowa
• tworzenie
Metody:
□ pogadanka
□ rozmowa
□ pokaz
□ ćwiczenia praktyczne
Materiały i narzędzia:
kartki z bloku A4 , plastelina , gazety czarno-białe i kolorowe ,
sznurek , ścinki materiału , papier kolorowy , klej , nożyczki.
Technika plastyczna:
Collage
Ewaluacja celów
Uczeń wie:
▪ co oznaczają pojęcia : ,, znak graficzny” , ,, synteza” , ,,collage”
▪ w jaki sposób rysować dłoń w ujęciu syntetycznym
Uczeń umie:
▪ upraszczać poszczególne elementy dłoni dla uzyskania większej czytelności
▪ posługiwać się techniką collage
Uczeń potrafi:
▪ pracować indywidualnie oraz grupowo
▪ dobrać barwę dla uzyskania zamierzonego wyrazu
Środki dydaktyczne
plansze przedstawiające: etapy rysowania studium dłoni , znaki graficzne oraz plansze wyjaśniające pojęcie ,,znak graficzny” ,
,, synteza” , reprodukcje obrazów.
PLAN
1. Część wstępna
▪ ustawienie ławek w podkówkę
▪ wprowadzenie , nastawienie do zajęć
▪ przygotowanie materiałów plastycznych
2. Część zasadnicza
▪ zabawa ,,Ludzie mają ręce , a nie dotykają...”cz.1
▪ prezentacja szkiców przedstawiających studium dłoni ( omówienie )
▪ przypomnienie pojęć: ,, znak graficzny” , ,,synteza”
▪ prezentacja plansz ze znakami graficznymi oraz reprodukcje obrazów
▪ wykonywanie ćwiczeń rysunkowych
▪ wykonanie dłoni w ujęciu syntetycznym z zastosowaniem techniki collagu
▪ prezentacja i omówienie prac
▪ zabawa ,, Ludzie mają dłonie , a nie dotykają...”cz.2
3. Zakończenie
▪ porządkowanie miejsca pracy
▪ zakończenie zajęć
Przebieg lekcji
I. Część wstępna:
a) czynności organizacyjne (ustawienie ławek w podkowę )
b) wprowadzenie , nastawienie do zajęć , określenie zagadnień i zadań
c) przygotowanie materiałów plastycznych
II. Część zasadnicza:
1) Nauczyciel pyta uczniów, jakie mogą być dłonie ( ręce )?
2) Uczniowie odpowiadają spontanicznie : ręce czułe , radosne , ciepłe , fałszywe , spracowane , zmęczone , cierpiące , obce , ładne , grube , chude , samotne , zwierzęce.
3) Nauczyciel prosi uczniów aby postarali się wypowiedzieć dłońmi, to co chcieliby powiedzieć słowami , powiedzieli to czego nie mogą powiedzieć słowami.
Zabawa ,,Ludzie mają ręce , a nie dotykają...”cz.1
□ Przyjrzyj się swojej prawej dłoni. Co sądzisz , czy ta dłoń reprezentuje ciebie ?
□ Przyjrzyj się lewej dłoni. Czy , jest identyczna jak dłoń prawa ?
□ Zbliż leciutko dłonie do siebie – nie dotykaj dłonią dłoni.
Co czujesz ? Czy czujesz ciepło , czy może zimno ? Czy czujesz przyciąganie się dłoni , czy może dłonie się odpychają ?
Co czujesz między ...