Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Pieprzyk
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
115

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W artykule przedstawiam kilka przykładów umiejętnego porozumiewania się nauczycieli z rodzicami.
 Pobierz (doc, 119,0 KB)

Podgląd treści

TRUDNOŚCI W KOMUNIKOWANIU SIĘ Z RODZICAMI

- JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ ?

W relacji między ludźmi komunikacja to przekaz pewnej informacji(komunikatu) i zdolność do odbioru i rozumienia tego przekazu. Często pojęcie to utożsamia się również ze sposobem przekazywania informacji(komunikatów) oraz z relacjami, jakie zachodzą podczas ich wymiany. Przekazywanie komunikatów odbywa się za pomocą umownych znaków, takich jak: słowa, gesty, dźwięki litery, liczby, symbole. Systemy takich znaków nazywamy kodami.

Porozumiewanie się polega na słownym bądź bezsłownym przesyłaniu informacji i kształtuje relacje między ludźmi.

Umiejętność porozumiewania nauczycieli z rodzicami jest podstawą dobrych kontaktów . Brak takich umiejętności może prowadzić niezadowolenia z pracy i rozczarowań .

ROZMOWY INDYWIDUALNE „TWARZĄ W TWARZ” NAUCZYCIELA Z RODZICAMI

Ogromne znaczenie w pracy nauczyciela ma komunikacja na poziomie osobistym „twarzą w twarz” z rozmówcami indywidualnymi – rodzicami , czy też na spotkaniach zbiorowych .

Trudne sytuacje wychowawcze w szkołach i przedszkolach często wymagają kontaktów z rodzicami .Kontakty te maga polegać na indywidualnych lub zbiorowych spotkaniach i rozmowach .Rozmowy indywidualne są niekiedy trudnością dla nauczycieli i zamiast zbliżyć do rozwiązania , coraz bardziej oddalają od niego , a nawet go pogłębiają . Poniżej przedstawię kilka rozwiązań ,co można zrobić , aby sprawnie zbliżyć się wraz z rodzicem do celu spotkania.

Inicjatorem rozmowy o uczniu może być zarówno wychowawca , jak i sam rodzic czy opiekun dziecka . Jeśli o spotkanie prosi nauczyciel to najczęściej chce:

• przekazać ważne informacje dotyczące dziecka

• przekazać ważne informacje dotyczące grupy, którą się opiekuje,

• spytać rodzica o istotne dla procesu dydaktyczno – wychowawczego informacje o dziecku,

• razem z rodzicem /rodzicami rozwiązać trudna sytuację wychowawczą związaną z ich dzieckiem lub całą klasą,

Jeśli inicjatorem spotkania jest rodzic lub grupa rodziców , to być może chcą:

• uzyskać informacje o rozwoju społecznym , emocjonalnym czy intelektualnym swojego dziecka ,

• poradzić się nauczyciela w sprawie związanej z rozwojem swego dziecka , powiedzieć o swoich obawach czy niepokojach ,

• podzielić się uwagami , np. przekazać informacje o dostrzeżonych postępach dziecka , ważnych wydarzeniach życiu rodziny , które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie dziecka w szkole, itp.

• Porozmawiać o problemie , który pojawił się w grupie dzieci , np. zachowania agresywne ,

MIEJSCE SPOTKANIANIA INDYWIDUALNEGO

To , gdzie i w jakich warunkach będzie przebiegać spotkanie z druga osoba , ma niemały wpływ na końcowy efekt spotkania .Stanowi tez informację dla rodzica o szacunku dla niego , zainteresowaniu jego osobą i sprawą , w której się spotyka z nauczycielem . Jeśli rozmowa będzie odbywała się na stojąco , może sprawiać wrażenie przypadkowości , a rodzic może poczuć się zlekceważony . Zaproszenie rodzica , by usiadł , wyraża gotowość poświęcenia mu czasu . Miejscem rozmowy nie ...