Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TRUDNOŚCI W KOMUNIKOWANIU SIĘ Z RODZICAMI
- JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ ?
W relacji między ludźmi komunikacja to przekaz pewnej informacji(komunikatu) i zdolność do odbioru i rozumienia tego przekazu. Często pojęcie to utożsamia się również ze sposobem przekazywania informacji(komunikatów) oraz z relacjami, jakie zachodzą podczas ich wymiany. Przekazywanie komunikatów odbywa się za pomocą umownych znaków, takich jak: słowa, gesty, dźwięki litery, liczby, symbole. Systemy takich znaków nazywamy kodami.
Porozumiewanie się polega na słownym bądź bezsłownym przesyłaniu informacji i kształtuje relacje między ludźmi.
Umiejętność porozumiewania nauczycieli z rodzicami jest podstawą dobrych kontaktów . Brak takich umiejętności może prowadzić niezadowolenia z pracy i rozczarowań .
ROZMOWY INDYWIDUALNE „TWARZĄ W TWARZ” NAUCZYCIELA Z RODZICAMI
Ogromne znaczenie w pracy nauczyciela ma komunikacja na poziomie osobistym „twarzą w twarz” z rozmówcami indywidualnymi – rodzicami , czy też na spotkaniach zbiorowych .
Trudne sytuacje wychowawcze w szkołach i przedszkolach często wymagają kontaktów z rodzicami .Kontakty te maga polegać na indywidualnych lub zbiorowych spotkaniach i rozmowach .Rozmowy indywidualne są niekiedy trudnością dla nauczycieli i zamiast zbliżyć do rozwiązania , coraz bardziej oddalają od niego , a nawet go pogłębiają . Poniżej przedstawię kilka rozwiązań ,co można zrobić , aby sprawnie zbliżyć się wraz z rodzicem do celu spotkania.
Inicjatorem rozmowy o uczniu może być zarówno wychowawca , jak i sam rodzic czy opiekun dziecka . Jeśli o spotkanie prosi nauczyciel to najczęściej chce:
• przekazać ważne informacje dotyczące dziecka
• przekazać ważne informacje dotyczące grupy, którą się opiekuje,
• spytać rodzica o istotne dla procesu dydaktyczno – wychowawczego informacje o dziecku,
• razem z rodzicem /rodzicami rozwiązać trudna sytuację wychowawczą związaną z ich dzieckiem lub całą klasą,
Jeśli inicjatorem spotkania jest rodzic lub grupa rodziców , to być może chcą:
• uzyskać informacje o rozwoju społecznym , emocjonalnym czy intelektualnym swojego dziecka ,
• poradzić się nauczyciela w sprawie związanej z rozwojem swego dziecka , powiedzieć o swoich obawach czy niepokojach ,
• podzielić się uwagami , np. przekazać informacje o dostrzeżonych postępach dziecka , ważnych wydarzeniach życiu rodziny , które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie dziecka w szkole, itp.
• Porozmawiać o problemie , który pojawił się w grupie dzieci , np. zachowania agresywne ,
MIEJSCE SPOTKANIANIA INDYWIDUALNEGO
To , gdzie i w jakich warunkach będzie przebiegać spotkanie z druga osoba , ma niemały wpływ na końcowy efekt spotkania .Stanowi tez informację dla rodzica o szacunku dla niego , zainteresowaniu jego osobą i sprawą , w której się spotyka z nauczycielem . Jeśli rozmowa będzie odbywała się na stojąco , może sprawiać wrażenie przypadkowości , a rodzic może poczuć się zlekceważony . Zaproszenie rodzica , by usiadł , wyraża gotowość poświęcenia mu czasu . Miejscem rozmowy nie ...