Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Wojtasik
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
279

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przybliżenie dzieciom tradycji i zwyczajów związanych z Tłustym Czwartkiem w sposób wesoły i przyjemny.
 Pobierz (doc, 62,0 KB)

Podgląd treści


Temat - „TŁUSTY CZWARTEK ” na wesoło.

Prowadząca - mgr Agnieszka Wojtasik
Nauczycielka wspomagająca - mgr Iwona Błażejczyk
Data - 15.02.2007r.
Godzina - 1000
Miejsce - największa sala
Wszystkie grupy w przedszkolu

Cel ogólny - przybliżenie dzieciom tradycji i zwyczajów związanych
z „ Tłustym Czwartkiem”

Cele operacyjne - dziecko:
- wspólnie przeżywa przyjemność i radość;
- bierze aktywny udział w zabawie;
- uważnie słucha inscenizacji utworu M. Kownackiej
„ Pączki i faworki u babci Honorki”;
- przestrzega i stosuje zasady higieny; - odkłada serwetkę na wyznaczone miejsce

Metody - słowna , czynna , oglądowa, waloryzacyjna ( eksponująca )

Formy - grupowa i indywidualna

Środki dydaktyczne - utwór Marii Kownackiej „ Pączki i faworki u babci
Honorki” kukiełki, balony, magnetofon,
taśmy i płyty CD, wiersz T. Śliwiaka ,, Pączek” ,
oraz scenariusze z Internetu, serwetki, dwie korony,
szaty królewskie, insygnia królewskie, chrust,
pączek- żywe eksponaty, suche gałązki .

Literatura : Klucz do Ojczyzny- Zwyczaje i obrzędy. Renata Hryń- Kuśmierek,
Encyklopedia Multimedialna, Encyklopedia PWN, informacje
od osób starszych, czasopismo Wychowanie w przedszkolu 1/1988 Przebieg :

1. Powitanie.
Witam serdecznie Wszystkich zebranych. Dzisiaj jest szczególny dzień
wyjątkowy czwartek, bo TŁUSTY CZWARTEK. Zgodnie ze staropolską tradycją każdy musi zjeść pulchnego pączka lub faworka.
Czy wszystkie dzieci wiedzą jak wyglądają pączki ? ( tak ) a czy wiecie jak wyglądają faworki? (n-lka pokazuje )
Faworki zwane są również chrustem, ponieważ zrobione są z delikatnego ciasta i łamią się tak samo, jak suche gałązki.
W TŁUSTY CZWARTEK zapominamy o diecie i jemy,
jemy dużo i smacznie , a przede wszystkim tłusto.

2. Piosenka ( na melodię Arki Noego )
Taki mały, taki duży może pączki jeść,
Taki chudy, taki gruby, może pączki jeść,
Taki ja i taki ty, może pączki jeść,
Taki ja i taki ty, może pączki jeść

Pączki dla każdego, dużego, małego,
Słodkie i pachnące, świeżutkie, gorące.
Kiedy je skosztujesz, niebo w gębie czujesz,
Na pączka apetyt znosi wszystkie diety!.

Taki mały, taki duży może pączki jeść,
Taki chudy, taki gruby, może pączki jeść,
Taki ja i taki ty, może pączki jeść,
Taki ja i taki ty, może pączki jeść MNIAM, MNIAM !!!
ŻYCZYMY SMACZNEGO !!!

3. N-lka przypomina ludowe powiedzenie : ( dzieci powtarzają przysłowie )
- Powiedział nam Bartek,
że dziś tłusty czwartek.
- A Bartkowa uwierzyła,
tłustych pączków usmażyła.

4. Inscenizacja utworu M. Kownackiej ,, Pączki i faworki babci Honorki ”
Mamy już pączki , mamy i faworki, jak u babci Honorki:
( Skrócona wersja utworu )

Postacie: babcia, wnuczek Florek, pies Azorek, młynarz, wiatrak .

SCENA I

Babcia: Ramtadrata! Ramtadrata!
Jestem babcia Honorata.
Oj, smażą moje rączki
najlepsze na świecie pączki!
No, a już faworki,
to tylko u babci Honorki!.

Florek: Powiedział nam Bartek,
że dziś ...