Dodaj publikację
Autor
Maria Kawa
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
450

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycje niektórych wróżb, zabaw andrzejkowych.
 Pobierz (doc, 50,0 KB)

Podgląd treści


ANDRZEJKOWE WRÓŻBY
(impreza szkolna)
CEL : Uczeń zna andrzejkowe zwyczaje, bawi się przy muzyce.
Uczeń:
- potrafi wymienić i opisać wybrane zwyczaje andrzejkowe,
- uporządkować liczby rosnąco oraz przyporządkować im odpowiednie litery tworzące hasło,
- -umie przeczytać wylosowane wyrazy oraz odróżnić barwy: białą, czerwoną, żółtą, czarną, niebieską, zieloną,
- umie, po zanalizowaniu zabawy, w której brał udział, dokonać wyboru tej, która jest dla niego najodpowiedniejsza,
- potrafi zachować dystans do wróżb i horoskopów, nawiązać kontakt z kolegą z innej klasy, kulturalnie spędzić wieczór andrzejkowy.
METODY:
Praktyczna, podająca, poszukująca, eksponująca.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Rekwizyty do przeprowadzenia wróżb i zabaw (dwa serca z imionami dzieci, magiczna różdżka, roztopiony wosk, klucz, karteczki z nazwami zawodów, trzy kubeczki, różaniec, pierścionek, karty z magicznymi znakami, cukierki z doczepionymi karteczkami z nazwami prezentów), gałązki wiśni dla każdego dziecka, karty pracy do zadań z matematyki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie gości.
Zaproszeni goście wchodzą do sali i siadają na ustawionych w kręgu krzesełkach. Prowadzący ( może być nauczyciel lub osoba przebrana za „wróżkę”) wita dzieci, gości.
2. Zabawa ruchowa przy muzyce.
Wszyscy uczniowie stoją w rozsypce. Gdy usłyszą muzykę poruszają się w jej rytm w dowolnym kierunku. Gdy muzyka milknie, stają i podają dłoń wszystkim stojącym w pobliżu dzieciom.
3. Rozwiązywanie zadania matematycznego z ukrytym hasłem.
Dzieci siedząc na krzesełkach ,indywidualnie podchodząc do tablicy wykonują polecenia, a następnie wspólnie odczytują hasło - "Andrzejkowe wróżby".
Wykonaj działania, uporządkuj wynik rosnąco i odczytaj hasło.
|1 - 1 = |3 - 1 = |18 : 3 = |5 - 4 = |3 + 0 = |10 : 2 = |
|W |Ż |R |Y |Ó |B |

Hasło: .......................................................................................

4. Rozmowa na temat znanych dzieciom andrzejkowych wróżb.
Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat andrzejek na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń. Następnie jedno dziecko odczytuje głośno informacje na wcześniej przygotowanym plakacie o tradycji andrzejek i wspólnie rozmawiają na ten temat.
5. Wspólne śpiewanie piosenki "Familijny blues". ( kaseta do kl. II „Wesoła szkoła”)
- Dzieci śpiewają piosenkę stojąc w kręgu. Wykonują jednocześnie improwizację ruchową do słów piosenki.

6. Nauka andrzejkowego zaklęcia, które będzie powtarzane po każdej wróżbie.
Prowadzący mówi zaklęcie, a dzieci je kilkakrotnie powtarzają: Czary-mary, wosku lanie, co ma stać się niech się stanie. Oj, dadaże, oj, babaże, niechaj przyszłość się ukaże.
7. Losowanie kolorów
Dzieci siedząc w kręgu losują karteczki w sześciu kolorach. Następnie wstają uczniowie, którzy wylosowali dany kolor, a prowadzący czyta z księgi wróżb, o jakich przestrogach na przyszłość mówią dzieciom wylosowane kolory.
ˇ Czerwony - Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo ...