Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Janasik
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
118

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cele programu: poznanie siebie, budowanie obrazu własnej osoby i silnej osobowości, uczenie rozpoznawania emocji własnych i innych osób, rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe, uczenie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami...
 Pobierz (doc, 59,5 KB)

Podgląd treści


Program   edukacji   emocjonalnej „ Żyjmy w zgodzie i przyjaźni”        
Opracowanie i wdrażanie programu:mgr  Elżbieta Janasik  
Miejsce realizacji:Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bolesława Prusa w Górze  
Termin realizacji:wrzesień 2006 r. – maj 2007 r.  
Odbiorcy:klasa III d  
Współpracownicy:pedagog szkolnyrodzice 
OGÓLNE   CELE   PROGRAMU:
✓ poznanie siebie, budowanie obrazu własnej osoby i silnej osobowości
✓ uczenie rozpoznawania emocji własnych i innych osób,
✓ rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe: smutek, zadowolenie, wściekłość, złość, szczęście, duma, nieśmiałość, lęk, radość, gniew, upór, zdziwienie, odwaga, zmartwienie, zawstydzenie, nienawiść, przykrość, cierpienie i inne
⎫      uczenie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami ( głównie ze złością), ⎫      kształtowanie poczucia przynależności do zespołu klasowego
✓ zaspokajanie potrzeb przebywania w grupie
⎫      wdrażanie do rozwiązywania konfliktów w grupie
✓ kształcenie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i poza werbalny
✓ wyrabianie umiejętności asertywnych 
✓ kształtowanie postaw prospołecznych, eliminowanie zachowań aspołecznych  
ZAKŁADANE   OSIĄGNIĘCIA  UCZNIÓW: 
• Będą umieli rozpoznawać i nazywać swoje oraz cudze uczucia, odróżniać dobro od zła
• Nauczą się kontrolować własne zachowanie i panować nad emocjami
• Wykształcą u siebie nawyk uczciwej gry i współzawodnictwa
• Będą wiedzieli, jak ważne są pozytywne relacje między ludźmi
  METODY I FORMY PRACY:
- aktywizujące
- burza mózgów
- elementy dramy
- gry dydaktyczne – symulacje- ćwiczenia ruchowe
- działania praktyczne
- pogadanka
|Temat |Treściprogramowe |Celeoperacyjne |Metody |
|  |  |  |  |
|1. Lubię się bawić i nie|- poznanie ulubionych zajęć rówieśników|Uczeń: |* ćwiczenie – opowiedz o sobie |
|tylko. | |- potrafi opowiadać o swoich pasjach i |* pogadanka – moje pasje |
| |- kształtowanie umiejętności  |zainteresowaniach |* pantomima – co lubię robić |
| |komunikacji interpersonalnej w grach i |- uświadamia sobie, że w zespole można |* gry i zabawy interakcyjne:  |
| |zabawach |się świetnie bawić |          - odgadywanie życzeń |
| | | |- zabawa w czterech kątach |
| | | |* zabawy ruchowe: |
| | | |- Rolnik, Mało nas |
| | | |  |
|  |  |  |  |
|2. Nie zapominam o |- wdrażanie do kulturalnego zachowania |- używa odpowiednich zwrotów |* gry interakcyjne |
|czarodziejskich słowach |się |grzecznościowych |- kto ile mówi czarodziejskich |
| |- minimalizowanie stanów napięcia w |- potrafi przełamać złość i nawiązywać |słówek |
| |grupie |kontakty po jej wybuchu |* zabawy sytuacyjne |
| | |  | |
|  |  |  |  |
|3. Moje uczucia są ważne|-rozpoznawanie i nazywanie emocji |- nazywa uczucia, które kierują nim w |* karta pracy – kostka uczuć |
| |- interpretowanie w kategoriach uczuć i|różnych stanach emocjonalnych |* gry i zabawy interakcyjne: |
| |motywów | |- zgadnij, jakie to uczucie |
| | | |- co czuję, gdy … |
| | | |- mowa ciała |
| | | |  |
|  |  |  |  |
|4. Nie czyń drugiemu co |- uczenie odpowiedzialności za słowa i |- wiedzą, że słowami i czynami można |* zabawy interakcyjne: |
|Tobie niemiłe |czyny |zrazić kolegów |- kiedy jestem wściekły |
| |- przeciwdziałanie symptomom zachowań |- próbują panować nad swoimi emocjami |- denerwuje mnie u ciebie |
| |agresywnych |- poznają nowe możliwości wyrażania |* zajęcia plastyczne – malowanie|
| | |swoich uczuć |uczuć |
| | | |* redagowanie zbioru „Tekstów |
| | | |uczuć” ( np. złości, dobroci, |
| | | |radości) |
| | | |  |
|  |  |  |  |
|5. Jestem zły ! |- dostrzeganie agresywnych ...