Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program własny do wykorzystania w ramach Koła Przyrodniczego.
...Pracujcie niestrudzenie dla ratowania tego,
co ukochaliście... Pouczajcie o tym, że idea ochrony przyrody
jest ideą na wskroś demokratyczną, gdyż chroni ona skarby
przyrody dla całego społeczeństwa... Przez poznanie i ochronę
przyrody - do jej ukochania - oto nasze hasło!
Władysław Szafer
WSTĘP:
Prowadząc Koło Przyrodnicze postanowiłam rozwijać zainteresowania moich uczniów przyrodą oraz poszerzać wiadomości i umiejętności przyrodnicze dzięki realizacji programu własnego. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w wymiarze 1h.
Na zajęcia uczęszczają uczniowie klas IV-VI zainteresowani przyrodą, ochroną środowiska i ekologią. Na zajęciach uczniowie poznają cechy charakterystyczne zbiorowisk roślinnych tj. pole, las, łąka, park.. Uczą się rozpoznawać rośliny typowe dla tych zbiorowisk. Kształtują postawę segregacji odpadów. Zgłębiają tajniki psich i kocich zwyczajów oraz analizują ewolucję gatunku ludzkiego.
Ponadto w ramach Koła dzieci będą uczestniczyły w akcji „Sprzątanie Świata”, w wycieczce do Arboretum w Karnieszewicach oraz w zwiedzaniu oczyszczalni ścieków.
CELE EDUKACYJNE:
• rozbudzanie zainteresowania różnorodnością świata,
• zdobywanie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych,
• umiejętność opisywania obserwowanych zjawisk,
• umiejętność samodzielnego przeprowadzenia prostego doświadczenia,
• zdobycie umiejętności wyciągania wniosków z doświadczeń.
• dostrzeganie zmian zachodzących w środowisku,
• rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska,
• prezentacja własnego punktu widzenia,
• przygotowania do publicznych wystąpień,
• współpraca w zespole i praca w grupie,
• podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji,
• rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
• poszukiwanie informacji w różnych źródłach,
• wykorzystanie wiedzy ekologicznej w praktyce,
• zdobywanie nawyków ekologicznych,
• sposoby rozwiązywanie konfliktów dotyczących zagadnień ekologicznych,
• odpowiedzialność za stan środowiska.
METODY PRACY:
• pogadanka,
• praca ze źródłami informacji,
• burza mózgów,
• śnieżna kula,
• wycieczki,
• zajęcia terenowe,
• metaplan,
W pracy na zajęciach Koła dominują powyższe metody, ponieważ tylko samodzielną pracą i na drodze poszukiwań uczeń może uzyskać odpowiedzi na nurtujące go pytania.
FORMY PRACY:
• praca indywidualna,
• praca w grupie.
TREŚCI PROGRAMOWE:
• ekologia:
➢ Dziedzina nauki – biogeografia.
➢ Woda środowisko życia.
➢ Zasoby naturalne.
➢ Wiek w przyrodzie.
➢ Sztuka maskowania.
➢ Ewolucja gatunku ludzkiego.
➢ Sztuka przetrwania w różnych miejscach Ziemi.
➢ Miłość matczyna w świecie zwierząt.
➢ Gospodarstwa ekologiczne.
➢ Zdrowa żywność.
• Zbiorowiska roślinne:
➢ Charakterystyka łąki.
➢ Rozpoznawanie roślin łąkowych.
➢ Charakterystyka pola.
➢ Rozpoznawanie roślin uprawianych na polu.
➢ Rozpoznawanie chwastów.
➢ Charakterystyka lasu.
➢ Rozpoznawanie drzew liściastych i iglastych.
➢ Charakterystyka parku.
➢ Rozpoznawanie roślin i zwierząt żyjących w parku.
• Zoologia:
➢ Poznawanie rasów psów.
➢ Psie i kocie zwyczaje.
➢ Charakterystyka zachowań u drapieżników.
• Ochrona środowiska:
➢ Znaczenie ekoetykietek.
➢ Wpływ człowieka na środowisko naturalne.
➢ Droga odpadów.
➢ Zasada działania oczyszczalni ścieków.
Mam nadzieję, że proponowany program umożliwi realizację zainteresowań uczniów oraz wpłynie pozytywnie na ich wszechstronny rozwój.
Opracowanie i realizacja:
mgr Monika Miechowicz
Koszalin, 2007 rok
Tematyka Koła Przyrodniczego:
1. Lekcja ...