Dodaj publikację
Autor
Renata Łozińska
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
102

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Nauczyciel jest odpowiedzialny za środowisko, materiał, który dostarcza dzieciom, stworzenie przyjaznej, radosnej, atmosfery i uczenie ich pokonywania własnych niepowodzeń, bowiem nie powinny mieć poczucia niemożności. Kontakt nauczyciel - dziecko nie powinien się ograniczać tylko do słów..."
 Pobierz (doc, 39,0 KB)

Podgląd treści


„ Rola nauczyciela w aktywizowaniu dzieci do twórczego działania.”

Otwarty styl wychowania sprzyja stymulowaniu własnej twórczej aktywności dziecka. Właściwe postawy nauczyciela w stosunku do dziecka decydują o tym, że wierzy w siebie i w swoje możliwości. Jest to podstawowy warunek pojawienia się aktywności twórczej. Dla jej ukazania się niezbędne są inne jeszcze warunki:
• warunki materialne,
• twórcza, otwarta postawa dorosłego, którego zadaniem jest inspirowanie i kierowanie działaniami dziecka.
Nauczyciel - wychowawca powinien znać i rozumieć dzieci, mieć z nimi przyjazny, dobry kontakt, szanować ich indywidualność, wzbudzać zaufanie i szczerość. Powinien także orientować się w psychologicznych podstawach swobodnej ekspresji oraz twórczości dziecięcej.
Nauczyciel jest odpowiedzialny za środowisko, materiał, który dostarcza dzieciom, stworzenie przyjaznej, radosnej, atmosfery i uczenie ich pokonywania własnych niepowodzeń, bowiem nie powinny mieć poczucia niemożności. Kontakt nauczyciel - dziecko nie powinien się ograniczać tylko do słów. Gesty, spojrzenia, mimika, ruchy ciała, postawa często więcej komunikują dziecku niż słowa. W sposób bardziej autentyczny i bezpośredni pozwalają mu czuć, że jest dostrzegane przez nauczyciela.
Nigdy nie należy przerywać dziecku, gdy pracuje z zapałem. Wymaga to dyskrecji i szczególnej wrażliwości nauczyciela, respektowania indywidualnego rytmu aktywności dziecka.
Okres przedszkolny to czas dojrzewania dziecka do twórczości. Dominuje w tym okresie „prawdziwa" zabawa z elementami twórczej aktywności ruchowej, muzycznej, plastycznej i słownej. Ale tej „prawdziwej" zabawie towarzyszy działanie, które pojawiło się dużo wcześniej - mianowicie manipulowanie obiektami, bawienie się własnym ciałem, głosem, otaczającymi przedmiotami. Takie bawienie się pozwala gromadzić różne doświadczenia, wykorzystywane w innych formach aktywności.
Warunki stymulowania własnej aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym to warunki sprzyjające zabawie. Jest ona podstawową formą aktywności. Bawiąc się, dziecko poznaje świat, a wykorzystując swoje doświadczenia podejmuje próby przeistaczania otaczającej je rzeczywistości, uczy się współdziałania z innymi i sposobów najefektywniejszego porozumiewania się.
Zabawa daje dziecku możliwości wielopłaszczyznowej ekspresji siebie. Im bardziej zróżnicowane jest materialne środowisko, w którym działa dziecko, im większą ma ono możliwość swobodnego działania, wyboru, im większy jest zasób doświadczeń dziecka - czyli im więcej słyszało, widziało, przeżyło - tym zabawa jest bogatsza, tym lepiej sprzyja powstaniu postawy, którą Maslow określił jako „pierwotną postawę twórczą". Stanowi ona niezbędny etap w rozwoju tego, co autor ten określił jako „prawdziwą twórczość". Pierwotna postawa twórcza obejmuje takie cechy jak: wrażliwość, pomysłowość, wielokierunkowość myślenia, oryginalność, fantazja. Twórczość prawdziwa - to odkrywcze, zaplanowane, uwzględniające rezultat końcowy działanie, wymagające specyficznych uzdolnień i wysokiego poziomu kompetencji.
Gdy mówimy o stymulowaniu twórczej aktywności dziecka, chodzi właśnie o stworzenie warunków dla powstania pierwotnej postawy twórczej, której przejawem u dziecka jest: ciekawość, chłonność, stawianie ...