Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ihebda, 2008-03-18
Bardzo ciekawa publikacja
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA
I SIECI INTERNET
W NAUCZANIU JĘZYKA OBCEGO
1. Tendencje w metodyce nauczania języków obcych – dawniej i dziś
Proces nauki języka obcego jest bardzo długi i uzależniony od wielu czynników. Nie można go porównać z nauką żadnego innego przedmiotu. Języka obcego nie da się opanować w tydzień, miesiąc, czy rok. Jest to proces żmudny, trwający wiele lat. Języka obcego nie można opanować, mając do dyspozycji jedynie słownik. Głównie dlatego, ponieważ na naukę języka obcego składa się stopniowe opanowywanie nie tylko słownictwa, ale również poszczególnych sprawności językowych (mówienie, słuchanie, czytanie, pisanie), jak również właściwego kontekstu językowego. Potrzebny jest też konkretny zasób wiedzy, w zakresie leksyki i konstrukcji gramatycznych. Poza tym nie ma tu mowy o mechanicznym „wykuwaniu” słówek, gdyż taki sposób nauki przynosi krótkotrwałe efekty. Poznane słownictwo powinno być więc systematycznie utrwalane, by dać długotrwałe efekty. Dlatego też sposoby nauczania języków obcych stały się przedmiotem wielu badań i dyskusji.
Dawniej zakładano, że aby nauczyć się języka obcego, wystarczy tylko czytać mnóstwo tekstów w tym języku, „wykuć” pojawiające się w nich słówka oraz zwroty i wykonać kilka ćwiczeń gramatycznych.
Dzisiejsza szkoła stawia sobie o wiele większe wymagania. Jako nauczyciel języka obcego doskonale wiem, jak ważne w całym procesie nauki języka obcego jest samo zaangażowanie ze strony ucznia. Wiadomo też, że wielu uczniów nie chce, bo nie lubi się uczyć. Bardzo ważnym zadaniem dla nauczyciela jest więc nie tylko uświadomienie uczniom potrzeby znajomości języka obcego, ale również zachęcenie młodych ludzi do nauki, a przede wszystkim rozbudzanie w nich ciekawości i chęci dalszej nauki języka obcego, bo – jak już wspomniałam – proces ten jest wieloletni i aby uzyskać dobre efekty uczeń musi mieć w całym okresie kształcenia odpowiednią motywację do nauki. Najnowsze wytyczne metodyki i dydaktyki nauczania języków obcych opierają się na zasadzie aktywizowania uczniów w całym okresie kształcenia. Aktywizowanie uczniów polega na kierowaniu procesem dydaktycznym w taki sposób, by uczniowie podczas zajęć cały czas byli aktywni w myśl zasady „usłyszałem – zapomniałem, zobaczyłem – zapamiętałem, zrobiłem – zrozumiałem”. Stąd więc współczesne tendencje w metodyce nauczania języków obcych zorientowane są na stosowanie podczas lekcji takich technik, by uczeń nabywał wiedzę poprzez praktyczne jej wykorzystanie. Ważne jest też, by metody stosowane podczas zajęć szkolnych były przez uczniów kojarzone z czymś przyjemnym. Lekcja powinna być więc tak skonstruowana, by uczniowie ją lubili, czekali na nią.
Dużą barierą w nauczaniu języków obcych jest bariera języka ojczystego, często utrudniająca uczącym użycie języka obcego[1]. Wielu metodyków zachęca do nauczania języka właśnie ...