Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Sarzała
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
2,50
Pobrań
311

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Techniki nauczania języka angielskiego opracowane specjalnie dla uczniów z dysleksją.
 Pobierz (doc, 27,5 KB)

Podgląd treści


Techniki nauczania języka angielskiego uczniów z dysleksją

Pisanie słów w powietrzu

Nauczyciel pisze wyraz w powietrzu, który w tym samym czasie wymawia. Uczniowie naśladują nauczyciela: piszą w powietrzu słowo i wymawiają je.

Zwariowane litery

Ćwiczenie ma na celu zwrócić uwagę uczniów na wyrazy o różnym znaczeniu i podobnej budowie. Nauczyciel rozdaje obrazki z podpisami, w których brakuje jednej litery, uczniowie mają za zadanie uzupełnić podpisy. Rozszerzeniem ćwiczenia jest próba znalezienia innych par wyrazów przez uczniów.

Rodzina wyrazów

Uczeń otrzymuje listę wyrazów zapisanych w słupku, zaczynających się tą samą spółgłoską. Musi ułożyć te słowa w kształcie trójkąta, według klucza, który sam ma znaleźć. Celem ćwiczenia jest zwrócenie uwagi na budowę wyrazu i układ liter w wyrazach.

Wąż literowy

Nauczyciel podaje wyraz. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy. Pierwszy uczeń zapisuje wyraz na tablicy i wypowiada następny – rozpoczynający się literą, którą poprzedni się zakończył. Drugi uczeń zapisuje nowy wyraz i wypowiada kolejny rozpoczynający się literą, którą zakończył się poprzedni, itd.

Technika listów pisanych w imieniu bohaterów tekstu

Zadaniem ucznia jest napisanie listu, kartki do rodziców lub kolegi opisujących jakieś wydarzenie, osobę lub rzecz. Ćwiczenie to łączy sprawność pisania i czytania lub słuchania ze sprawnością pisania.

Wyraz nie pasujący do pozostałych

Technika ta polega na stworzeniu kilku wyrazów zawierających minimalną parę, trzy dźwięki powinny by takie same, np. sit – seat-sit-sit. Uczniowie muszą wskazać wyraz o innym brzmieniu.

Imiona

Każdy uczeń pisze swoje imię i nazwisko na kartce. Wszystkie kartki zostają zebrane przez nauczyciela i potasowane, tak aby nikt nie dostał własnej. Każdy uczeń otrzymuje kartkę i ma za zadanie znaleźć osobę, która nosi to imię. W tym celu uczniowie używają różnych pytań w języku obcym.

Back to Back

Uczniowie chodzą po klasie, starając się zapamiętać jak najwięcej szczegółów dotyczących ubioru kolegów. Następnie staja plecami do siebie i próbują się nawzajem opisać. Używając w tym celu wcześniej wprowadzonego słownictwa związanego z opisywaniem ubioru, koloru itd.

Bliźniacze obrazki

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Uczniowie z obu grup otrzymują dwa różne zestawy obrazków, których nie mogą sobie pokazać. Opisując te obrazki i zadając pytania, muszą określić, który obrazek z ich zestawu nie pasuje do obrazka z zestawu sąsiada.

Słowa – klucze

Nauczyciel pisze na tablicy pięć słów – kluczy. Na ich podstawie uczniowie przewidują o czym będzie nagranie. Wzbudza to ich ciekawość zainteresowanie oraz skupia uwagę na zadaniu. Przypominanie znanych elementów języka związanych z tematyką tekstu, zwiększa możliwość zrozumienia tego tekstu.

Hide and seek

Zabawa ta jest ...