Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Techniki nauczania języka angielskiego uczniów z dysleksją
Pisanie słów w powietrzu
Nauczyciel pisze wyraz w powietrzu, który w tym samym czasie wymawia. Uczniowie naśladują nauczyciela: piszą w powietrzu słowo i wymawiają je.
Zwariowane litery
Ćwiczenie ma na celu zwrócić uwagę uczniów na wyrazy o różnym znaczeniu i podobnej budowie. Nauczyciel rozdaje obrazki z podpisami, w których brakuje jednej litery, uczniowie mają za zadanie uzupełnić podpisy. Rozszerzeniem ćwiczenia jest próba znalezienia innych par wyrazów przez uczniów.
Rodzina wyrazów
Uczeń otrzymuje listę wyrazów zapisanych w słupku, zaczynających się tą samą spółgłoską. Musi ułożyć te słowa w kształcie trójkąta, według klucza, który sam ma znaleźć. Celem ćwiczenia jest zwrócenie uwagi na budowę wyrazu i układ liter w wyrazach.
Wąż literowy
Nauczyciel podaje wyraz. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy. Pierwszy uczeń zapisuje wyraz na tablicy i wypowiada następny – rozpoczynający się literą, którą poprzedni się zakończył. Drugi uczeń zapisuje nowy wyraz i wypowiada kolejny rozpoczynający się literą, którą zakończył się poprzedni, itd.
Technika listów pisanych w imieniu bohaterów tekstu
Zadaniem ucznia jest napisanie listu, kartki do rodziców lub kolegi opisujących jakieś wydarzenie, osobę lub rzecz. Ćwiczenie to łączy sprawność pisania i czytania lub słuchania ze sprawnością pisania.
Wyraz nie pasujący do pozostałych
Technika ta polega na stworzeniu kilku wyrazów zawierających minimalną parę, trzy dźwięki powinny by takie same, np. sit – seat-sit-sit. Uczniowie muszą wskazać wyraz o innym brzmieniu.
Imiona
Każdy uczeń pisze swoje imię i nazwisko na kartce. Wszystkie kartki zostają zebrane przez nauczyciela i potasowane, tak aby nikt nie dostał własnej. Każdy uczeń otrzymuje kartkę i ma za zadanie znaleźć osobę, która nosi to imię. W tym celu uczniowie używają różnych pytań w języku obcym.
Back to Back
Uczniowie chodzą po klasie, starając się zapamiętać jak najwięcej szczegółów dotyczących ubioru kolegów. Następnie staja plecami do siebie i próbują się nawzajem opisać. Używając w tym celu wcześniej wprowadzonego słownictwa związanego z opisywaniem ubioru, koloru itd.
Bliźniacze obrazki
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Uczniowie z obu grup otrzymują dwa różne zestawy obrazków, których nie mogą sobie pokazać. Opisując te obrazki i zadając pytania, muszą określić, który obrazek z ich zestawu nie pasuje do obrazka z zestawu sąsiada.
Słowa – klucze
Nauczyciel pisze na tablicy pięć słów – kluczy. Na ich podstawie uczniowie przewidują o czym będzie nagranie. Wzbudza to ich ciekawość zainteresowanie oraz skupia uwagę na zadaniu. Przypominanie znanych elementów języka związanych z tematyką tekstu, zwiększa możliwość zrozumienia tego tekstu.
Hide and seek
Zabawa ta jest ...