Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Bożena Błażejewska
nauczyciel Przedszkola Publicznego
w Zagwiździu
Współdziałanie rodziny i przedszkola w procesie wychowania
Dla rozwoju i wychowania młodego człowieka niebagatelne znaczenie ma
rodzina, przede wszystkim rodzice, którzy kształtują w dziecku zasady
moralne, postawy oraz umiejętność współpracy z ludźmi. To właśnie od
rodziców i ich postępowania zależy również, jaką wiedzę o świecie
otaczającym zdobędzie dziecko i w jaki sposób przystosuje się do warunków
codziennego życia. Mądre i świadome rodzicielstwo polega na rozumieniu
odpowiedzialności za los dziecka oraz właściwe postępowanie wobec niego.
Ważne znaczenie ma również umiejętność zapewnienia dziecku warunków
do jak najpełniejszego rozwoju, a co za tym idzie przygotowanie do życia
w społeczeństwie.
Obok rodziny drugim środowiskiem wychowawczym jest oczywiście
szkoła (przedszkole). A współdziałanie nauczycieli i rodziców jest ważnym
czynnikiem prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny warunkując
harmonijny rozwój dzieci.
Aby ta współpraca przynosiła jak najlepsze efekty ważne jest sprecyzowanie
celów i określenie form współdziałania obu wymienionych środowisk
wychowawczych. A najważniejszymi celami są:
1. dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi;
2. lepsze poznanie dzieci przez nauczycieli i wychowawców;
3. uświadomienie rodzicom , że wielostronny rozwój dziecka
zależy od wspólnie realizowanych działań przez dom i przedszkole;
4. umacnianie więzi emocjonalnych miedzy nauczycielami i rodzicami
podczas wspólnie wykonywanych zadań.
Dla właściwie podejmowanej współpracy z rodzicami niebagatelne znaczenie
Ma zasada partnerstwa rozumiana jako równorzędne prawa i obowiązki
Rodzica i nauczyciela w procesie wychowania dziecka. A w zakresie planu
Wspólnych działań rodziny i przedszkola powinno mieścić się :
1. poznanie sytuacji rodzinnej dziecka dzięki rozmowom, wywiadom,
gromadzeniu informacji w trakcie indywidualnym spotkaniom
z rodzicami dzieci
2. pedagogizacja rodziców przez częste spotkania grupowe z rodzicami
dzięki którym rozwija się wymiana informacji o postępach dziecka ,
o jego rozwoju intelektualnym, społecznym, emocjonalnym czy
moralnym
2. współorganizacja życia kulturalnego polegająca na pomocy rodziców
w przygotowywaniu uroczystości przedszkolnych, lokalnych i imprez
3. aktywna współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną,
z psychologiem, logopedą
Chciałabym szerzej zastanowić się nad jedną z najczęściej spotykanych form współdziałania przedszkola i rodziny, czyli nad spotkaniami zbiorowymi
zwanymi zebraniami, które właściwie organizowane i systematycznie odbywane mogą w niemałym stopniu przyczynić się do coraz lepszego
funkcjonowania przedszkola i rodziny jako wzajemnie uzupełniających się środowisk wychowawczych. Zebrania z rodzicami często związane są
z informowaniem rodziców o problemach wychowawczych , zapoznawaniem
z osiągnięciami ich pociech oraz z treścią programu dydaktyczno- wychowawczego oraz sposobami jego realizacji. Bywa również, że tematem
spotkań są uroczystości i imprezy przedszkolne lub środowiskowe , w których
obok nauczycieli i dzieci duży udział mają właśnie rodzice. Oczywiście obok
zbiorowych form ...