Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW:
WYCIECZKI JAKO FORMA KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
Wycieczki są integralnym czynnikiem nowoczesnego systemu oświaty. Pełnią doniosłą rolę w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Wycieczka szkolna jako forma organizacyjna zajęć dydaktycznych, umożliwia bezpośrednie obcowanie z różnorodnością zjawisk przyrodniczych, społecznych i technicznych.
Wycieczki maja charakter poznawczy, jej uczestnicy bezpośrednio obcują z zabytkami historycznymi, dziełami sztuki czy tworami przyrody. Nauczyciel ma możliwość pracy nad rozwojem zdolności obserwacyjnych uczniów, wiązania teorii z praktyką. Uczniowie mogą badać i odkrywać rzeczywistość wykorzystując posiadana wiedzę.
Wycieczka oprócz funkcji dydaktycznej pełni funkcję wychowawczą, sprzyja wytwarzanie szczerej i swobodnej atmosfery. Kontakt taki , jest bardziej bezpośredni i sprzyja poznaniu ucznia w różnych sytuacjach. Możemy poznać uczniów jako dobrych organizatorów, osób chętnie pomagających innym lub jako dzieci niesamodzielne, egoistyczne, nie radzące sobie w odmiennych od szkolnych warunkach. Uczniowie nie zawsze zdają sobie sprawę, że na wycieczce uczą się , zdobywają nowe wiadomości i umiejętności. Nauka będąca przyjemnością jest łatwiej przyswajalna.
Wycieczki, te bliższe i dalsze uwrażliwiają na piękno przyrody i folkloru, uczniowie obserwują zjawiska geograficzne, roślinność, zwierzęta, osoby i wytwory kultury.
Podsumowując wycieczka jest jedną z ważniejszych form pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jest to forma bardzo atrakcyjna, która wywołuje u uczestników różne formy aktywności umożliwiające im uczenie się podczas zabawy i wypoczynku.