Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła Podstawowa nr 1
w Nowym Tomyślu
ul. Wierzbowa 1
Program koła matematycznego
„ Tęga głowa”
dla klas II i III
Opracowała: Ewa Borowiak
Rok szkolny 2006/2007
|Wstęp |
Nauczanie matematyki ma służyć rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, aktywności matematycznej uczniów oraz ich zaangażowaniu w proces dydaktyczny. Obliczenia matematyczne ustne i pisemne, rozwijają umiejętności wypowiadania, czytania i pisania. W celu wdrażania dzieci do ścisłego i poprawnego wyrażania się zalecane jest przestrzeganie dokładności w ustnym opisie czynności matematycznych wykonywanych przez dziecko.
W procesie tym niezmiernie ważną rolę spełniają zadania matematyczne. Wszystkie dotychczasowe programy nauczania na szczeblu klas początkowych podkreślają dużą rolę zadań matematycznych w nauczaniu tego przedmiotu. Szczególnie wyraźnie akcentowane są zadania tekstowe.
Zadania tekstowe powinny stanowić podstawę pracy na lekcjach matematyki zarówno przy wprowadzaniu nowego materiału, jak i przy zastosowaniu nabytych wiadomości. Poprzez rozwiązywanie zadań tekstowych uczniowie wdrażają się do logicznego myślenia, wyrabiają umiejętność spostrzegania i rozumienia związków między wielkościami. Ważne jest również rozwiązywanie zadań kilkoma sposobami oraz rozwiązywanie zadań układanych przez uczniów. Trudniejsze zadania tekstowe powinno poprzedzać rozwiązywanie odpowiednio dobranych zadań pomocniczych i łatwiejszych tego samego typu. Podstawę pracy na lekcjach matematyki stanowią różne typy problemów prostych lub złożonych zaczerpnięte z życia codziennego i najbliższego otoczenia oraz skorelowane z materiałem nauczania innych przedmiotów.
Na zajęciach kółka matematycznego rozwiązywane są zadania o nieco podwyższonym poziomie trudności. Trudność ta może wystąpić już w samym sposobie sformułowania zadania ale i w różnym sposobie rozwiązywania zadań czy nawet w sposobie formułowania odpowiedzi. Zadania te pobudzają uczniów do znacznego wysiłku umysłowego, do logicznego rozumowania, ale także rozbudzają ich matematyczne zainteresowania. Rozwiązywanie zadań uczy matematycznej dociekliwości, precyzji, dostrzegania zasad i analogii, ale i ostrożności przed zbyt pochopnym rozwiązywaniem.
|Program zawiera |
❖ Założenia wstępne
❖ Cele programu
❖ Metody, formy, środki dydaktyczne
❖ Treści kształcenia
❖ Przewidywane osiągnięcia uczniów
❖ Ocenianie
❖ Ewaluacja
|Założenia wstępne |
➢ Program koła matematycznego napisany został z myślą o uczniach klas II – III
➢ Treści większości zadań dotyczą najważniejszych zagadnień matematycznych realizowanych na tym poziomie edukacji i są zgodne z „ Podstawą Programową MENiS”
➢ Program zajęć kółka matematycznego został opracowany w oparciu o „Program nauczania zintegrowanego w klasach I – III szkoły podstawowej”
➢ Propozycje zawarte w programie służą wyrównywaniu braków, utrwalaniu swoich umiejętności oraz poszerzaniu swojej wiedzy poprzez rozwiązywanie zadań wykraczających poza program danej klasy.
➢ Program zakłada stosowanie różnorodnych metod i form pracy, które będą wspierać i uatrakcyjniać nauczanie matematyki.
➢ Na zajęcia kółka matematycznego może się zapisać każdy zainteresowany matematyką uczeń klas II i III.
➢ Zajęcia są prowadzone w grupie 12-15 osobowej jeden raz ...