Dodaj publikację
Autor
Aneta Pytka
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
72

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja jest oceną życia kulturalnego i kontaktów z kulturą dzieci mieszkających na wsi. Tutaj bowiem dzieci mają bardzo nikły dostęp do kultury, choć wcale od niej nie stronią. Tekst jest moją refleksją nad tym by zmienić istniejącą sytuację.
 Pobierz (doc, 51,5 KB)

Podgląd treści


Wpływ rodziny na aktywność kulturalną dzieci w środowisku wiejskim

Rodzina jest jednym ze środowisk wychowawczych dzieci
i młodzieży. Jest także określana – podobnie jak dziecięce
i młodzieżowe grupy rówieśnicze oraz społeczność lokalna – jako „instytucja wychowania naturalnego, która wespół z instytucjami wychowania bezpośredniego, np. szkołą ma stanowić jednolity system wychowawczy w naszym społeczeństwie”[1]. Jest również środowiskiem, które ma ogromny wpływ na aktywność kulturalną dzieci, szczególnie ze środowiska wiejskiego.
Doniosłość wychowawczych oddziaływań rodziny polega głównie na tym, że stanowi ona względnie stałe środowisko wychowawcze i oddziałuje na psychikę dzieci od urodzenia aż do ich usamodzielnienia się. Każda rodzina jest miejscem życia kulturalnego i towarzyskiego. Organizacja wypoczynku, zabawy, rozrywki, odbioru dóbr kulturalnych i innych form należy do ważnych treści życia rodzinnego. Życie kulturalno – towarzyskie każdej rodziny jest inne. W czasach obecnych skłoniłabym się również do stwierdzenia, iż życie towarzyskie każdego z członków rodziny jest inne,
w szczególności członków rodzin wiejskich.
Współczesne rodziny wiejskie nie stanowią jednolitych środowisk wychowawczych. „Warunki wychowawcze rodziny – zdaniem Stanisława Kawuli – zależą m.in. od historycznego rozwoju wsi, w której mieszka rodzina, od oddalenia wsi od miasta, ośrodków przemysłowych i kulturalnych, od aktualnego tempa przemian społeczno-ekonomicznych, od poziomu funkcjonowania instytucji społeczno-wychowawczych wsi (szkoły, organizacji społecznych, środków kultury masowej, parafii) oraz od czynników subiektywnych tkwiących w każdej rodzinie, do których należą:
– zawód rodziców,
– poziom ich wykształcenia,
– cenione przez nich wartości i wzory wychowawcze,
– istniejące kontakty uczuciowe”[2].
Z obserwacji życia rodzinnego wynika, że rodziny żyjące
w określonym środowisku funkcjonują wychowawczo i kulturalnie na różnym poziomie. Są takie, których dzieci osiągają przykładne wyniki nauczania i wychowania, a co za tym idzie i aktywności kulturalnej, są też inne – których członkowie pozostają w ciągłej kolizji
z wymogami szkoły, a nawet prawem i obowiązującymi normami moralnymi. Każda rodzina stwarza dzieciom specjalne warunki wychowawcze, a właściwy dla siebie styl wychowawczy w dużej mierze zależy od samych rodziców. I tutaj należy postawić pytanie: Jaka może być i jaka jest rola rodziców w organizacji czasu dzieci tak, aby w pełni mogły korzystać z dóbr kultury, którymi obdarza je teraźniejszość?

a. Komputer w domu rodzinnym

Rozwijająca się w ogromnym tempie technologia komputerowa, łatwy dostęp do wszelkich zdobyczy kulturalnych sprawiły, że większość dzieci, nawet tych ze środowiska wiejskiego może w łatwy
i nieskomplikowany sposób korzystać z tych dobroci.
Prawie w każdym domu znajduje się komputer, w wielu z nich
z dostępem do Internetu. Przy pierwszym zakupie komputera i przy pierwszych grach komputerowych większość mamuś i tatusiów jest bardzo zadowolona, – dziecko ...