Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wpływ rodziny na aktywność kulturalną dzieci w środowisku wiejskim
Rodzina jest jednym ze środowisk wychowawczych dzieci
i młodzieży. Jest także określana – podobnie jak dziecięce
i młodzieżowe grupy rówieśnicze oraz społeczność lokalna – jako „instytucja wychowania naturalnego, która wespół z instytucjami wychowania bezpośredniego, np. szkołą ma stanowić jednolity system wychowawczy w naszym społeczeństwie”[1]. Jest również środowiskiem, które ma ogromny wpływ na aktywność kulturalną dzieci, szczególnie ze środowiska wiejskiego.
Doniosłość wychowawczych oddziaływań rodziny polega głównie na tym, że stanowi ona względnie stałe środowisko wychowawcze i oddziałuje na psychikę dzieci od urodzenia aż do ich usamodzielnienia się. Każda rodzina jest miejscem życia kulturalnego i towarzyskiego. Organizacja wypoczynku, zabawy, rozrywki, odbioru dóbr kulturalnych i innych form należy do ważnych treści życia rodzinnego. Życie kulturalno – towarzyskie każdej rodziny jest inne. W czasach obecnych skłoniłabym się również do stwierdzenia, iż życie towarzyskie każdego z członków rodziny jest inne,
w szczególności członków rodzin wiejskich.
Współczesne rodziny wiejskie nie stanowią jednolitych środowisk wychowawczych. „Warunki wychowawcze rodziny – zdaniem Stanisława Kawuli – zależą m.in. od historycznego rozwoju wsi, w której mieszka rodzina, od oddalenia wsi od miasta, ośrodków przemysłowych i kulturalnych, od aktualnego tempa przemian społeczno-ekonomicznych, od poziomu funkcjonowania instytucji społeczno-wychowawczych wsi (szkoły, organizacji społecznych, środków kultury masowej, parafii) oraz od czynników subiektywnych tkwiących w każdej rodzinie, do których należą:
– zawód rodziców,
– poziom ich wykształcenia,
– cenione przez nich wartości i wzory wychowawcze,
– istniejące kontakty uczuciowe”[2].
Z obserwacji życia rodzinnego wynika, że rodziny żyjące
w określonym środowisku funkcjonują wychowawczo i kulturalnie na różnym poziomie. Są takie, których dzieci osiągają przykładne wyniki nauczania i wychowania, a co za tym idzie i aktywności kulturalnej, są też inne – których członkowie pozostają w ciągłej kolizji
z wymogami szkoły, a nawet prawem i obowiązującymi normami moralnymi. Każda rodzina stwarza dzieciom specjalne warunki wychowawcze, a właściwy dla siebie styl wychowawczy w dużej mierze zależy od samych rodziców. I tutaj należy postawić pytanie: Jaka może być i jaka jest rola rodziców w organizacji czasu dzieci tak, aby w pełni mogły korzystać z dóbr kultury, którymi obdarza je teraźniejszość?
a. Komputer w domu rodzinnym
Rozwijająca się w ogromnym tempie technologia komputerowa, łatwy dostęp do wszelkich zdobyczy kulturalnych sprawiły, że większość dzieci, nawet tych ze środowiska wiejskiego może w łatwy
i nieskomplikowany sposób korzystać z tych dobroci.
Prawie w każdym domu znajduje się komputer, w wielu z nich
z dostępem do Internetu. Przy pierwszym zakupie komputera i przy pierwszych grach komputerowych większość mamuś i tatusiów jest bardzo zadowolona, – dziecko ...