Dodaj publikację
Autor
Sebastian Kierzka
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
815

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program opracowano z myślą o uczniach szkoły podstawowej i gimnazjum Zespołu Szkół Szpitalnych wszystkich oddziałów dziecięcych, do realizacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Program można także z powodzeniem stosować w szkole masowej.
 Pobierz (doc, 66,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM KÓŁKA INFORMATYCZNEGO

I. WSTĘP
Wraz z powszechną komputeryzacją większości dziedzin życia codziennego oraz szybkim rozwojem sprzętu komputerowego i oprogramowania ustawicznie wzrasta rola edukacji informatycznej. Także zmiany następujące w systemie szkolnictwa idą w kierunku przygotowania uczniów do życia we współczesnym świecie, charakteryzującym się dużym postępem technologicznym i powszechnym dostępem do informacji. Dlatego też coraz większego znaczenia nabierają umiejętności korzystania z techniki komputerowej oraz selekcjonowania informacji. Pogłębianie wiedzy informatycznej służy ogólnemu rozwojowi ucznia, daje mu również możliwość rozbudzenia i rozwijania swoich zainteresowań.

II. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program opracowano z myślą o uczniach szkoły podstawowej i gimnazjum Zespołu Szkół Szpitalnych wszystkich oddziałów dziecięcych, do realizacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Jest on dostosowany do stopnia zaawansowania wiedzy i umiejętności uczniów, jak również do możliwości szkolnej pracowni informatycznej.
Na zajęcia uczęszczać będą zarówno uczniowie o szczególnych zainteresowaniach informatycznych, jak i tacy, którzy nie mieli wcześniej okazji rozwijać swych zainteresowań w tym kierunku. Pomimo postępu techniki nie wszyscy uczniowie posiadają w domach sprzęt komputerowy. Pozalekcyjne zajęcia informatyczne to dla nich szansa na dodatkową edukację w zakresie techniki komputerowej i technologii informacyjnej. Będzie to także wyrwanie z monotonii czasu spędzanego w szpitalu.
Uczniowie podczas zajęć będą pogłębiać swoją wiedzę informatyczną, ale także, co jest nie mniej istotne – będą utrwalać umiejętności zdobyte wcześniej na lekcjach informatyki. Duży nacisk zostanie położony na rozwijanie samodzielnego myślenia uczniów oraz na umiejętność rozwiązywania postawionych problemów (szkolnych i praktycznych).
Bardzo istotne jest tu stworzenie miłej i przyjaznej dla ucznia-pacjenta atmosfery.

III. CELE KSZTAŁCENIA
Celem prowadzenia zajęć kółka informatycznego jest sprzyjanie ogólnemu wykształceniu oraz rozwojowi osobowości ucznia, kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków oraz rozwiązywania postawionych problemów. Realizacja przedstawionego programu ma na celu ujawnianie zainteresowań i kształtowanie uzdolnień uczniów w dziedzinie informatyki.

Cele ogólne:
­ nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną,
­ zainteresowanie uczniów rosnącymi możliwościami zastosowań komputerów, technologii informacyjnej i urządzeń opartych na technice komputerowej,
­ rozwijanie uzdolnień i zainteresowań informatycznych,
­ tworzenie możliwości do nabywania umiejętności rozwiązywania problemów
w samodzielny i twórczy sposób,
­ kształtowanie umiejętności wyszukiwania, gromadzenia, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
­ położenie nacisku na przestrzeganie przepisów określających zasady korzystania
z oprogramowania i dostępnych danych oraz na poszanowanie własności intelektualnej,
­ uświadomienie korzyści i zagrożeń, jakie związane są z technologią informacyjną,
­ przygotowanie uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego życia we współczesnym świecie,
­ zapewnienie miłego spędzenia czasu, tak by uczniowie-pacjenci zapomnieli o swoich dolegliwościach choć na chwilę.

IV. TREŚCI KSZTAŁCENIA
Treści kształcenia kółka informatycznego zostały podzielone na bloki tematyczne, które nauczyciel ...