Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Stolarz
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
858

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejszy konspekt poświęcony jest lekcji dotyczącej związków frazeologicznych. Lekcja ma na celu przypomnienie i utrwalenie uczniom frazeologizmów za pomocą ćwiczeń i zabawy.
 Pobierz (doc, 26,0 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT LEKCJI

Prowadząca: mgr Agnieszka Stolarz
Hospitująca: mgr Sylwia Kopczyńska
Klasa: I a Publiczne Gimnazjum nr 1 w Jugowie
Czas trwania zajęć : 45 minut
Temat: Trafiła kosa na kamień – co wiemy o związkach frazeologicznych?

Cele ogólne:
- utrwalenie wiadomości o związkach frazeologicznych
- przypomnienie uczniom pojęć : frazeologia i związek frazeologiczny
- kształcenie umiejętności poprawnego stosowania frazeologizmów
- wzbogacanie zasobu leksykalnego języka i poprawnego posługiwania się nim

Cele szczegółowe:
- uczeń rozpoznaje typowe związki frazeologiczne
- rozumie znaczenie wskazanych frazeologizmów
- potrafi poprawnie stosować frazeologizmy
- potrafi korzystać ze słownika frazeologicznego

Metody pracy: metoda podająca, pogadanka, zajęcia praktyczne, techniki dramowe

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa

Pomoce dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, Słownik frazeologiczny

Tok lekcji

1. Czynności porządkowo – organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu lekcji.
Krótkie wprowadzenie na temat związków frazeologicznych. Zapisanie na tablicy kilku związków np. pięta Achillesa, syzyfowa praca i zapytanie się uczniów : Czy można zmienić którykolwiek z tych związków, tak aby nadal znaczył to samo?

3. Zapisanie tematu lekcji i wyjaśnienie jej celów.
4. Podyktowanie do zeszytu krótkiej definicji związku frazeologicznego.
5. Poproszenie chętnych uczniów o odnalezienie i odczytanie kilku związków frazeologicznych w Słowniku frazeologicznym.
6. Rozwiązywanie na tablicy zadań związanych z frazeologizmami (załącznik).
7. Zabawa – poszczególni uczniowie za pomocą rysunku na tablicy lub ruchu scenicznego przedstawiają bez użycia słów treść wylosowanego związku frazeologicznego. Pozostali próbują odgadnąć właściwe wyrażenie.
8. Zeszyt ćwiczeń – pol. 5 i 6 (uczniowie pracują samodzielnie, nauczyciel koordynuje pracę).
9. Odczytanie na głos wykonanych ćwiczeń. Nanoszenie poprawek.
10. Podsumowanie lekcji

Załącznik

1. Dopisz takie czasowniki w bezokoliczniku, aby utworzyć zwroty o znaczeniu przenośnym.

....................................... węża w kieszeni
...................................... muchy w nosie
...................................... kota w worku
...................................... z kimś koty
...................................... jak bóbr
..................................... jak własną kieszeń
...................................... niedźwiedzią przysługę

2. Utwórz związki frazeologiczne, dopisując rzeczowniki będące nazwami części ciała.

- wyłazić ze ..................................
- leżeć do góry .............................
- trzymać rękę na .........................
- stawać na ...................................
- mieć .......................... otwarte
- trzymać ........... za .....................
- wstać lewą .................................