Dodaj publikację
Autor
Anna Matijczak
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
240

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca składa się z części teoretycznej wyjaśniającej potrzebę rozpoczęcia nauki języka obcego w klasach młodszych oraz z części praktycznej, gdzie przedstawione zostały ciekawe ćwiczenia i zabawy językowe w połączeniu z muzyką.
 Pobierz (doc, 452,0 KB)

Podgląd treści

ZNACZENIE ZABAWY MUZYCZNO – RUCHOWEJ WE WCZESNOSZKOLNYM NAUCZANIU JĘZYKA ANGIELSKIEGO

The importance of music – cum – motion
games in teaching English

SPIS TREŚCI

I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA

1. Wstęp...............................................................................................................3
2. Specyfika okresu wczesnoszkolnego (argumenty przemawiające za wczesną nauką języka obcego)......................................................................................3
3. Zabawa w nauczaniu języka angielskiego.......................................................5
4. Zabawa ruchowa i zabawa muzyczno – ruchowa...........................................6

II. CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

5. Zabawy wspierające rozumienie mowy..........................................................8
6. Zabawy wspierające proces mówienia..........................................................11
7. Zabawy wspierające rozumienie tekstu pisanego i czytanie........................13

III. POSUMOWANIE......................................................................................15

IV. BIBLIOGRAFIA........................................................................................16

I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA

1.Wstęp

‘Learning English isn’t only about hard work

(and grammar). You can have some fun too.’
Simon Greenall

Mowa odgrywa ważną rolę w zabawach tematycznych, pełni wiele funkcji, a przyswajanie języka i następnie używanie go w licznych sytuacjach ma charakter procesu twórczego. Zjawiskiem niesamowitym, jednocześnie zagadkowym jest to, iż dziecko przyswaja sobie złożony system językowy w sposób niezwykle szybki, wręcz raptowny i nagły. Dlatego, też tak istotne w tym okresie jest wprowadzanie nauczania języków obcych, a najodpowiedniejszą formą pracy wydaje się być właśnie zabawa.
Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym w tematykę pracy, (która jest wynikiem moich zainteresowań – jestem nauczycielką angielskiego w klasach młodszych oraz muzyki w klasach IV-VI) pragnę zaprezentować przykłady ćwiczeń – zabaw, które z powodzeniem wykorzystuję na lekcjach języka angielskiego w klasach I-III.

2. Specyfika okresu wczesnoszkolnego (argumenty przemawiające za wczesną nauką języka obcego)

W wielu krajach Europy można zaobserwować tendencję obniżania wieku rozpoczynania nauki języka obcego w szkolnictwie podstawowym. Przemawiają za tym liczne argumenty, które poniżej omówię.
Zapoczątkowana już w latach pięćdziesiątych (przez L.Penfielda, L.Robertsa, Lenneberga) teoria krytycznego wieku mówi o tym, iż najlepszy okres do nauczenia się języka obcego przypada na pierwsze dziesięć lat życia dziecka, kiedy posiada ono wyjątkowe zdolności intonacyjno – artykulacyjne. Potem (jak potwierdza Anderson) następuje rodzaj granicy między uczeniem warunkowym a uczeniem pojęciowym. Badania współczesne potwierdzają tą tezę dodając, iż dzieci do przyswajania i „obróbki” języka wykorzystują przednią partię mózgu jako pamięci, tzw. Przestrzeni Broca, natomiast dorośli muszą tworzyć pamięć dodatkową, przez co uczą się wolniej.
(Wieszczyńska E.2000)
Obok argumentów fizjologicznych należy podkreślić aspekt psychologiczny. Arnold Gesell opowiada się za wczesną nauką języków obcych, wskazując na otwartość dziecka w stosunku do nowego języka, na jego ciekawość świata, radość eksperymentowania i potrzebę komunikacji z otoczeniem. Jest to tzw. „kreatywna beztroska” w stosunku do języka obcego, co pozwala na wzbudzenie fascynacji, motywacji, a nawet wspiera rozwój formalnych operacji myślowych dziecka. (Strelau J. 2000)
Z pewnością ...