Dodaj publikację
Autor
Alina Falandys
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
677

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja wychowawcza szczególnie przydatna, gdy nauczyciel obejmuje wychowawstwo w nowej klasie.
 Pobierz (doc, 26,5 KB)

Komentarze

honorata, 2007-10-24

struktura lekcji zbyt ogólna

magdamekin, 2007-10-25

Uważam, że schematy przedstawione przez autorkę artykułu są bardzo przydatne w pracy z uczniami, spokojnie można wydłużyć realizację lekcji do kilku godzin. Dziękuję za cenną publikację!

Podgląd treści


Scenariusz zajęć z wychowawcą

Nauczyciel: Alina Falandys

Przedmiot: lekcja wychowawcza

Czas realizacji: 1 godzina lekcyjna

Temat: „ Na bezludnej wyspie”

Cele wychowawcze: kształtowanie umiejętności dostrzegania miejsca poszczególnych uczniów w grupie, ze szczególnym uwzględnieniem roli przywódcy grupy (klasy); wzmacnianie więzi grupowej przez wspólną aktywność ogółu uczniów.

Realizacja:
Zajęcia te są szczególnie przydatne, gdy nauczyciel obejmuje wychowawstwo w nowej klasie i chce lepiej poznać klasę.

1. Nauczyciel losowo dokonuje podziału klasy na trzy zespoły 8 – 12 osobowe.
Następnie wprowadza w sytuację:
Wyobraźcie sobie, że w trakcie podróży morskiej po Oceanie Spokojnym statek, którym podróżuje cała klasa tonie, a wy musicie przymusowo lądować na bezludnej wyspie. Pobyt tutaj trwać będzie ok. 5 lat. Na tej wyspie nigdy nie żyli ludzie, toteż będziecie musieli sami ją tak zagospodarować, aby wspólnie przetrwać te lata.
Każdy z zespołów przystąpi do ułożenia własnego projektu zamieszkania wyspy oraz podziału czynności i funkcji. Sami musicie ustalić dla każdego z rozbitków, jakie ma prawa i obowiązki na wyspie. Na wykonanie całej pracy macie 20 – 25 min. czasu, a do pomocy materiały plastyczne. Potem wspólnie będziemy się zastanawiać, która z grup przedstawi najbardziej pomysłowy projekt.
2. Po skończeniu pracy wybrani przedstawiciele zespołów przedstawiają całej klasie propozycje grupowe wraz z krótkim uzasadnieniem motywów przydziału danych czynności i funkcji określonym osobom z własnej grupy.
3. Prowadzący inicjuje wypowiedzi uczniów na temat użyteczności przedstawionych projektów oraz trafności doboru osób do poszczególnych funkcji.
4. Wychowawca dokonuje analizy projektowanej struktury grupowej poprzez przedstawienie klasie i poszczególnym uczniom następujących pytań:
❖ czy do pełnienia funkcji kierowniczych ( wodzów, dyktatorów, królów) wybrano osoby z własnej grupy czy z innej, lub też nie wybrano nikogo; co o tym zadecydowało?
❖ czy wybrani przywódcy rozbitków dobrze pełniliby powierzone im funkcje, co o tym sami sądzą?
❖ czy każdy jest zadowolony z przydzielonych zadań, kto uważa, że nadaje się do innych funkcji, proszony jest o uzasadnienie.
❖ kto w klasie nie został wybrany do żadnych funkcji? Dlaczego tak jest zdaniem grupy? Co o tym sądzi ta osoba i co według siebie mogłaby robić na wyspie, do czego się nadaje?
5. Dyskusja na temat: Czy przywódca z wyspy byłby odpowiednim przywódcą klasowym?

6. Podsumowanie dyskusji przez wychowawcę z uwzględnieniem dwóch aspektów:
a) znaczenia właściwego wyboru przywódcy w klasie, jego istotnych cech, np. odpowiedzialności za innych oraz umiejętności organizacyjnych;
b) występowania osób bez żadnych przydzielonych zadań, które posiadać mogą jednak nieznane klasie walory i umiejętności niedostrzegane przez innych.

Wynik: graficzne projekty zagospodarowania bezludnej wyspy wraz z imiennymi wykazami przydzielonych ...