Dodaj publikację
Autor
ks. Wojciech Piotrowski
Data publikacji
2008-02-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
89

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt katechezy Klasa: V Szkoła podstawowa Temat: Wiara w Syna Bożego Cel ogólny: • ukazanie, że wiara w Jezusa Chrystusa jest centralą prawdą chrześcijaństwa • zachęta do pogłębiania wiary jako osobistej odpowiedzi Bogu
 Pobierz (doc, 40,5 KB)

Podgląd treści


Konspekt katechezy

Prowadzący: ks. mgr Wojciech Piotrowski
Klasa: V Szkoła podstawowa
Temat: Wiara w Syna Bożego
Cel ogólny:
• ukazanie, że wiara w Jezusa Chrystusa jest centralą prawdą chrześcijaństwa
• zachęta do pogłębiania wiary jako osobistej odpowiedzi Bogu
Cel wychowawczy:
• uczeń zwraca uwagę na treść wypowiadanych słów, treści modlitw, wyznania wiary i pieśni
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• ocenia postawę wiary wybranych postaci biblijnych
• analizuje religijny utwór literacki – kolędę
• wymienia sposoby wyznawania wiary
• podaje własnymi słowami czym jest wiara
Metody: podająca – analityczna

Pomoce i środki: słownik języka polskiego

|Czynności katechety, czynności ucznia, przebieg katechezy |Metody |
|1. Znak krzyża i modlitwa Wierzę w Boga | |
|2. Sprawdzenie listy obecności | |
|3. Nawiązując do świąt i kolędowania dojście do tematu: wiara w Syna Bożego |dialog |
|4. Umieszczenie tematu w całości materiału klasy V i IV | |
|5. Rozdzielenie treści katechezy na „wiarę” i „Syna Bożego” i | |
|skoncentrowanie się na wierze | |
|a) Przeczytanie różnych definicji wiary ze słownika, wspólne wybranie tej |podająca |
|dotyczącej wiary chrześcijańskiej | |
|b) Uczeń podaje, czym według niego jest wiara |dialog |
|c) Podanie definicji katechizmowej wiary i wytłumaczenie jej. | |
|Wiara jest odpowiedzią człowieka daną Bogu, który mu się objawia i udziela, | |
|przynosząc równocześnie obfite światło człowiekowi poszukującemu | |
|ostatecznego sensu swego życia. | |
|9. Przejście do drugiego punktu tematu: rozwinięcie pojęcia Syna Bożego | |
|a) odczytanie kolędy „Wśród nocnej ciszy” ze zwróceniem szczególnej uwagi na | |
|słowa | |
|b) analiza literacka kolędy |pytania i odpowiedzi |
|c) analiza teologiczna kolędy ze zwróceniem uwagi na pojęcia, jakimi określono | |
|w niej Nowo Narodzonego. Ważne są słowa, w jakich kolęda mówi o | |
|Dzieciątku | |
|d) analiza IV zwrotki, która przenosi problem na grunt współczesny. Jaka jest | |
|nasza wiara i jak ją możemy wyrażać? Szczególne zwrócenie uwagi na liturgię, | |
|a w niej na Eucharystię |praca w grupach |
|10. Analiza postawy wybranych postaci biblijnych na podstawie wybranych fragmentów: | |
|o pasterzach Łk 2, 8 – 12. 15 – 18 | |
|o mędrcach Mt 2, 1 – 2. 9 – 11 | |
|o Herodzie Mt 2, 1 – 4 | |
|Klasa jest podzielona na dwie grupy. Do każdego tekstu są pytania, na które odpowiadają uczniowie z grupy przeciwnej. | |
|Wyeksponowanie różnic w postawach poszczególnych postaci biblijnych i przeniesienie ich na grunt współczesny. Jaka jest | |
|nasza wiara i do której postaci jest podobna? Czy pasterzy, którzy na początku się przestraszyli, ale zaraz z radością | |
|pobiegli, aby zobaczyć Dziecię, czy do mędrców, którzy przygotowani pokonali długa drogę do Dzieciątka, czy wreszcie do | |
|Heroda, który się przestraszył, że Nowo Narodzony może zabrać mu władzę i postanowił Go zabić? | |
|11. Sprawdzenie, jak uczniowie opanowali ...