Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program edukacyjny wspierający
wychowanie przedszkolne
dla sześciolatków
poszerzający treści nauczania
w zakresie wychowania zdrowotnego
„ Naturalne witaminy lubią chłopcy i dziewczyny,
a najlepsze witaminy to owoce i jarzyny.”
Opracowanie: mgr Elżbieta Kazieczko
Termin realizacji: wrzesień 2007 – grudzień 2007.
Program profilaktyki prozdrowotnej opracowałam z myślą o dzieciach sześcioletnich. Przyjęte w nim założenia, cele, treści kształcenia i metody realizacji uwzględniają potrzeby intelektualne, emocjonalne, estetyczne, fizyczne dzieci, a więc sprzyjają ich wszechstronnemu rozwojowi. Program ten jest ściśle związany z zadaniami wytyczonymi przez szkołę w Nizinach, która realizuje założenia Szkoły Promującej Zdrowie.
Zadania edukacji prozdrowotnej:
- Kształtować świadomość uczniów w taki sposób, by potrafili zachować zdrowie, żeby umieli i chcieli mądrze żyć.
- Edukacja zdrowotna ma na celu wzmocnić, rozwinąć, pomnożyć i udoskonalić zdrowie dziecka.
Cele operacyjne:
uczeń:
❖ potrafi promować zdrowy styl życia w domu i w szkole
❖ rozwija różne formy aktywności ruchowej samodzielnie i z rodziną
❖ zachęca rówieśników do prowadzenia różnych działań na rzecz ochrony zdrowia
❖ zajmuje aktywną postawę wobec zdrowia własnego i innych
❖ potrafi współpracować w zespole
❖ posiada właściwy stosunek do własnych pozytywnych i negatywnych emocji
❖ zna podstawowe sposoby utrzymania czystości i higieny ciała i odzieży, a także otoczenia.
Formy i metody pracy:
zajęcia z całą grupą, działalność zespołowa, zabawa, wycieczka, spotkania, konkurs prozdrowotny, prace plastyczne
gry dydaktyczne, inscenizacja, drama, ćwiczenia praktyczne, quiz, ankieta,
Ewaluacja:
• wykazanie wiedzy na temat zdrowia, promowania zdrowego trybu życia poprzez różne formy pracy,
• organizowanie wystaw prac plastycznych
• przedstawianie małych form teatralnych
• konkurs pt. „Mój ulubiony owoc lub warzywo”
|Zadania |Formy realizacji |Oczekiwane efekty |
| | | |
|Identyfikacja problemu - Czy |Analiza zachowań uczniów w szkole z uwzględnieniem |Uczeń wie jakie czynniki wpływają na zdrowie |
|zdrowo żyjemy? |ich wpływu na zdrowie, obserwacje, spostrzeżenia. |człowieka. |
| |Rozmowa z dziećmi- ich własne wnioski na temat „Czy | |
| |zdrowo się odżywiamy? Czy uprawiamy dość dużo ruchu?| |
| |Czy utrzymujemy należytą higienę osobistą i | |
| |otoczenia.” | |
|Zdrowo się odżywiamy. |Klasyfikacja produktów ze względu na – potrzebne i |Uczeń: |
| |niezbędne dla organizmu oraz na – szkodliwe . |potrafi dokonać klasyfikacji produktów i wie, |
| |Słuchanie czytanej ,,Bajki o Jurku’’. |które są najzdrowsze dla organizmu |
| |Przygotowanie inscenizacji wspólnie z klasą I pt. |potrafi przedstawić swoje wiadomości szerszemu |
| |„Na straganie”. Wykonanie plakatu ,,Co jadamy? |społeczeństwo szkolnemu i zachęcić do działań |
| |(piramida zdrowia)’’ |prozdrowotnych. |
|Drugie śniadanie z owocem. |Spotkanie nauczyciela z rodzicami – pogadanka na |Dzieci przynoszą owoce na drugie śniadanie. |
| |temat „Jak należy prawidłowo odżywiać dziecko w |Wiedzą dlaczego należy spożywać dużo owoców i |
| |wieku przedszkolnym”. Postanowienie rodziców, że nie|warzyw. Zachęcają starszych kolegów do jedzenia|
| |będą kupować dzieciom słodyczy i ...