Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć dla dzieci 6-letnich
Temat: Utrwalanie znajomości poznanych liter, ze szczególnym uwzględnieniem litery „s”.
Cechy ogólne:
• ćwiczenie spostrzegawczości,
• ćwiczenia w czytaniu,
• utrwalanie pojęć: samogłoska i spółgłoska.
Formy: zespołowa, indywidualna.
Formy aktywności: słowna, ruchowa, z zakresu czytania.
Metody: słowna – rozmowa
czynna – ćwiczenia praktyczne
Środki dydaktyczne – duży obrazek „sałaty”, koperta z literkami, tablica – klucz do rozwiązywania szyfru, kostka liczbowa, kartoniki z sylabami.
Przebieg:
1. Powitanie (różne sposoby powitania gości np. ukłon, machanie rączkami, posyłanie całusków)
2. Ukryty obrazek – dzieci odgadują duży obrazek przedstawiający „sałatę” zasłonięty jest małymi kwadracikami, nauczyciel odsłania po jednym kwadracie, zadaniem dzieci jest odgadnięcie jak najszybciej co przedstawia ten obrazek. Po odsłonięciu całego obrazka – dzieci układają wyraz „sałata” i zaznaczają czerwonymi i niebieskimi prostokątami samogłoski i spółgłoski.
3. Zabawa ruchowa z bibułą – dzieci tańczą przy muzyce z niebieska bibułą
4. Układanie na dywanie z bibuły litery „s”
5. Wyszukiwanie obrazków na określony temat:
• „Jesteście zaproszeni na urodziny, co podarujecie przyjacielowi”?
• „Lubię bardzo zwierzęta, przynieście dowolnie wybrane zwierzątko”
• „Mam ochotę coś zjeść, czym mnie poczęstujecie”?
6. Zabawa ruchowa z chustką
7. Czytanie sylab – po wyrzuceniu kostki liczbowej, dziecko odkrywa odpowiedni kartonik z sylabą; sylab jest 6: la, li, no, pa, so, ko; po odsłonięciu wszystkich sylab, dzieci zasłaniają oczy a nauczyciel przy sylabach układa literę „s”. następnie dzieci czytają powstałe wyrazy: las, lis, nas, pas, sos, kos.
8. Zabawa przy muzyce „Siedem gestów”
9. Zabawa „Ukryte literki”. Dzieci siedzą w kole, a nauczyciel przyczepia im na plecach litery. Dziecko nie wie, jaką jest literą. Nauczyciel wiesza na tablicy kartkę z napisanym wyrazem, np. „smok”. Wybrane dziecko chodzi po obwodzie koła i wybiera (dotykając ramienia) dzieci – literki, potrzebne do ułożenia wyrazu. Wybrane dzieci ustawia w szereg, tak aby powstał wyraz, który pozostałe dzieci odczytują.
10. Zabawa ruchowa z użyciem krzesełek. Nauczyciel trzyma 4 krążki, czerwony – oznacza ogień, wchodzimy pod krzesełko; niebieski – woda, stajemy na krzesełku; zielony – robaczek, siadamy na krzesełku i machamy nóżkami; żółty – słoneczko, siad przed krzesełkiem z głową do góry.
11. Zabawa „Zaszyfrowane wyrazy”. Nauczyciel na tablicy zapisuje klucz do rozwiązywania szyfru.
|1 |2 |3 |
Nauczyciel rozdaje dzieciom karki z zaszyfrowanymi wyrazami. Dzieci korzystając z klucza i ruchomego alfabetu, odszyfrowują wyrazy.