Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Anna Burba
Data publikacji
2008-02-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
75

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia w formie zielonej szkoły, to impreza wyjazdowa związana z realizacją programu nauczania, łącząca zarówno cele dydaktyczne, jak i wychowawcze. Do współpracy zaprosiłam miejscowego leśniczego. Dało to okazję do utrwalenia i wzbogacenia poznanych wiadomości z życia łąki i lasu. Uczniom przyniosło ogromną radość i satysfakcję z już posiadanej umiejętności nazywania różnych gatunków roślin w czasie bezpośredniej obserwacji.Zajęcia w tej formie udowodniły, że powinno ich być jak najwięcej. Gdy są właściwie zaplanowane, nauczyciel przestaje borykać się z problemem wzbudzania motywacji do pracy swoich uczniów, dzięki czemu efektywność jego działań staje się znacznie większa.
 Pobierz (doc, 68,5 KB)

Podgląd treści

[pic]
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W TERENIE W KLASIE II

Uczestnicy: uczniowie klasy II szkoły podstawowej
Czas trwania: dzień aktywności
Organizator: mgr Małgorzata Burba
Wstęp
Zajęcia w formie zielonej szkoły, to impreza wyjazdowa związana z realizacją programu nauczania, łącząca zarówno cele dydaktyczne, jak i wychowawcze.
Do współpracy zaprosiłam miejscowego leśniczego. Dało to okazję do utrwalenia i wzbogacenia poznanych wiadomości z życia łąki i lasu. Uczniom przyniosło ogromną radość i satysfakcję z już posiadanej umiejętności nazywania różnych gatunków roślin w czasie bezpośredniej obserwacji.
Zajęcia w tej formie udowodniły, że powinno ich być jak najwięcej. Gdy są właściwie zaplanowane, nauczyciel przestaje borykać się z problemem wzbudzania motywacji do pracy swoich uczniów, dzięki czemu efektywność jego działań staje się znacznie większa.
Czynności organizacyjno - porządkowe przed wyjazdem:
1. Ustal termin zajęć, skoleruj je z realizowanym przez ciebie programem.
2. Nawiąż współpracę z pracownikiem nadleśnictwa. Ustal plan i zakres realizowanych treści.
3. Powiadom o planowanym ognisku WOP (jeżeli trasa wycieczki przebiega blisko granicy naszego państwa).
4. Poinformuj dyrektora szkoły, uzgodnij z nim możliwość wykorzystania szkolnego autokaru.
5. Wypełnij wymaganą dokumentację zajęć wyjazdowych (karta wyjazdu, oświadczenia rodziców ze zgodą na wyjazd ich dziecka).
6. Poucz uczniów, jaki sprzęt należy zabrać (obuwie, ubranie, środki odstraszające komary, prowiant).
Ośrodek tematyczny:
Temat dnia: Wyprawa do lasu.
Zapis w dzienniku:
Cele operacyjne:
a) obserwują zwierzęta i rośliny łąkowe;
b) podpatrują las, poznają jego warstwy;
c) nazywają gatunki drzew iglastych i liściastych,
d) odróżniają drzewo od krzewu,
e) odkrywają tajemnice szkółki leśnej;
f) rozumieją pożyteczną rolę mrówek;
g) umieją policzyć ile lat ma drzewo;
h) poznają zasady dobrego obserwatora.
Formy i metody pracy:
▪ obserwacja spontaniczna i kierowana,
▪ dyskusja,
▪ pogadanka,
▪ opowiadanie,
▪ spacery, biegi,
▪ spotkanie „z ciekawym człowiekiem”,
▪ gry problemowe,
▪ ekspresja muzyczna,
▪ praktycznego działania.
Pomoce dydaktyczne:
▪ naturalne okazy roślin łąkowych zebrane bezpośrednio na łące,
▪ liście drzew,
▪ podręcznik „Wesoła szkoła”,
▪ przybory i materiały papiernicze dla uczniów.

1) Spotkanie z leśnikiem. Zapoznanie z celem wycieczki.
Jedziemy na spotkanie z przyrodą. Będziemy ją obserwować i uczyć się o niej. Starajcie się z nią zaprzyjaźnić, nie wyrządzając żadnemu zwierzęciu ani roślinie krzywdy. Pamiętajcie, że będziemy u Pani Przyrody gośćmi. Nie wolno nam złamać zasad grzecznego zachowania. Przewodnikiem po jej mieszkaniu będzie pan leśniczy, którego dobrze znacie.
– Powitanie gościa.
– Zajęcie miejsc w autokarze.

2) Dojazd do leśnej łąki. Cicho przemieszczamy się do celu. Stosujemy zasadę:

Jeżeli chcesz dużo zobaczyć bądź niewidzialny i niesłyszalny.

a) obserwacja żerujących saren i latających żurawi (dowiadujemy się, że latają tylko te osobniki , które nie złożyły ...