Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zimowe zajęcia w terenie typu „zielona szkoła”
Uczestnicy: klasa II
Czas trwania: 3 – 4 godziny(w zależności od pokonywanych odległości)
Organizator: mgr Małgorzata Burba
Wstęp
Realizując temat dnia: „Czego szukają zwierzęta w czasie zimy?”, można urozmaicić poprzez zmianę formy organizacyjnej tych zajęć. Współpracując z leśnikiem i rodzicami połączyłam zajęcia w terenie z rekreacyjną formą - kuligiem. Uczniowie jadąc saniami, spędzają czas na świeżym powietrzu, a jednocześnie uczą się. Postoje są okazją do spacerów po lesie i zostawiania pożywienia zwierzętom w miejscach wskazanych przez leśniczego. Rozpoznawanie śladów na śniegu - to dodatkowe zadanie. Znajdując różnice w pozostawionych tropach uczniowie dowiadują się ciekawych informacji na temat ich właścicieli.
Przy ognisku, zjadając pieczoną kiełbaskę chętnie słuchają dalszych ciekawostek z życia lasu, rozwiązują zagadki o tematyce leśnej oraz sami zadają pytania.
W czasie wspólnych zawodów dzieci rozgrzewają się, a jednocześnie poprawiają swoją sprawność fizyczną.
Organizacja pełnej formy zajęć zielona szkoła wymaga znacznych nakładów finansowych, dlatego urozmaicając zajęcia miniaturami owych zajęć czynimy je znacznie ciekawszymi, bardziej atrakcyjnymi dla ucznia. Szkoła przestaje być nudnym miejscem, do którego uczeń nie ma ochoty iść następnego dnia. Zajęcia przeprowadzane w taki sposób są przykładem na to, że najlepiej uczyć o otaczającym świecie obserwując go bezpośrednio.
Czynności organizacyjno- porządkowe:
1. Ustal termin zajęć, skoreluj je z realizowanym przez ciebie programem.
2. Nawiąż współpracę z pracownikiem nadleśnictwa. Ustal plan i zakres realizowanych treści.
3. Spotkaj się z rodzicami, zorganizuj sanie do przewozu dzieci lub omów inną (zastępczą) formę transportu. Zaproś kilkoro rodziców do wspólnego wyjazdu i przygotowania gorącej herbaty do posiłku przy ognisku.
4. Powiadom o planowanym ognisku WOP, (jeżeli trasa wycieczki przebiega blisko granicy naszego państwa).
5. Poinformuj dyrektora szkoły, omów z nim plan wyjazdu .
6. Wypełnij wymaganą dokumentację zajęć wyjazdowych (karta wyjazdu, oświadczenia rodziców ze zgodą na wyjazd ich dziecka).
7. Poucz uczniów, jaki sprzęt należy zabrać (ciepłe obuwie i ubranie, prowiant).
Ośrodek tematyczny: Zima w pełni.
Temat dnia: Czego szukają zwierzęta w zimie?
Cele operacyjne:
▪ obserwują las w zimowej szacie,
▪ podpatrują życie w lesie o tej porze roku,
▪ rozumieją potrzebę dokarmiania zwierząt zimą,
▪ rozpoznają tropy zwierząt na śniegu,
▪ wzbogacają swoją wiedze o leśnym środowisku,
▪ zacieśniają stosunki koleżeńskie.
Formy i metody pracy:
▪ obserwacja spontaniczna i kierowana,
▪ pogadanka,
▪ opowiadanie,
▪ spacery, biegi,
▪ spotkanie „z ciekawym człowiekiem”,
▪ gry problemowe,
▪ ekspresja muzyczna,
▪ praktycznego działania.
Pomoce dydaktyczne: zagadki o lesie, karma dla zwierząt.
PLAN ZAJĘĆ
1. Zbiórka przed szkołą. Podanie celu wyjazdu. Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas jazdy saniami.
2. Zajęcie miejsc w saniach wraz z jadącymi ...