Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
zefiryna, 2009-10-08
To na pewno dla klasy specjalnej? III LO?
Klasa III LO „Przedsiębiorczość bez tajemnic” autorstwa Marii Romanowskiej, Agnieszki Sopińskiej, Piotra Wachowiaka i Sylwestra Gregorczyka.
Temat „Pojęcie i funkcjonowanie rynku”
Czas trwania: 1 jednostka lekcyjna
Cele kształcenia:
Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
✓ określenie pojęć: rynek, transakcja, konkurencja, cena, konsument,
✓ omówienie funkcji jakie pełni rynek,
✓ wymienienie elementów jakie kształtują gospodarkę rynkową,
✓ sklasyfikowanie ryneku wg. różnych kryteriów.
Metody: pogadanka, dyskusja, drama.
Środki dydaktyczne: rzutnik, foliogramy, podręcznik „Przedsiębiorczość
bez tajemnic”, płyty CD i kasety magnetofonowe.
|Cel główny |Forma |Sposób realizacji |Uwagi |
|Zmotywowanie do pracy |mini pogadanka |Nauczyciel omawia cele lekcji, uczniowie wspólnie sformułują temat |- |
| | |lekcji. | |
| | |Zapisanie tematu „Pojecie i funkcjono-wanie rynku” | |
|Zdefiniowanie pojęcia rynku|drama |Nauczyciel prosi kilku chętnych uczniów 6-7 osób aby odegrali | |
| | |zainspirowaną scenkę kupowania i sprzedawania płyt CD i kaset | |
| | |magnetofonowych. | |
| | |Połowa odegra role kupujących a połowa sprzedających. | |
| | |Zdaniem pozostałych będzie obserwo-wanie scenki i zanotowanie tych | |
| | |czynników które sprawiły, że transakcje były możliwe do | |
| | |przeprowadzenia. | |
| | |Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia scenkę. Przedstawiciel uczniów| |
| | |zapisuje na tablicy zgłaszane przez kolegów pojęcia związane z | |
| | |rynkiem: konsument, cena, transakcja, konkurencja. | |
| | |Wspólne zdefiniowanie pojęcia rynku. | |
| | | | |
| | | | |
| | | |załącznik |
| | | |nr 1 |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|Funkcje rynku |dyskusja |Na początku lekcji byliście świadkami kupna i sprzedaży określonego | |
| | |dobra. | |
| | |Na podstawie tej scenki proszę wymienić kilka funkcji rynku. | |
| | |Przedstawiciel uczniów zapisuje funkcje rynku na tablicy. |załącznik |
| | |Nauczyciel porządkuje i uzupełnia podane informacje. |nr 2 |
| | | | |
|Klasyfikacja rynku |pogadanka |Rynek można sklasyfikować za pomocą różnych kryteriów. Ekonomiści do | |
| | |najważniejszych z nich zaliczają: | |
| | |przestrzeń lub zasięg oddziaływania |załącznik |
| | |ilość produktów i uczestników |nr 3 |
| | |w transakcji, | |
| | |przedmiot wymiany, |foliogram |
| | |sposób zaspakajania potrzeb. | |
|Gospodarka rynkowa |pogadanka |Rozwój rynku spowodował wzajemne uzależnienie się ludzi tj. | |
| | |konsumentów i producentów. Wzajemną zależność doskonale ilustruje | |
| | |„okrężny obieg dochodów”. |załącznik |
| | |Nauczyciel analizuje treści zawarte na foliogramie. |nr 4 |
| | |Rozwój działalności gospodarczej sprawił konieczność interwencji | |
| | |państwa gdyż sam rynek nie mógł być „regulatorem” aktywności |foliogram |
| | |ludzkiej. | |
| | |Podmioty gospodarki spotykają się na rynku aby podejmować decyzje | |
| | |dotyczące wytwarzania i podziału dóbr i usług w kraju. Taką | |
| | |gospodarkę kraju nazywamy gospodarką rynkową. | |
| | | | |
| | | |załącznik |
| | | |nr 5 |
|Zadanie domowe | |Proszę ułożyć krzyżówkę do hasła „gospodarka rynkowa”. | |
Załączniki do tematu: „Pojecie i funkcjonowanie rynku”
Załącznik nr 1
Rynek - to ogół transakcji w których konsumenci i producenci określają co chcą kupić i sprzedać oraz za jaką cenę.
Cena - to wartość dóbr i usług wyrażona w pieniądzach.
Konkurencja – to rywalizacja w pozyskiwaniu klientów.
Transakcja – to wymiana dobra na dobro lub dobra na pieniądze.
Załącznik nr 2
„Funkcje rynku”
1. funkcja informacyjna - dostarcza informacji o popycie, sprzedaży i cenie.
2. funkcja ...