Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SUBKULTURY – ZAGROŻENIA W SOCJALIZACJI WYCHOWANIA
Autor: mgr Małgorzata Grabarz
Wychowawca Internatu
Zespół Szkół Rolnicze CKU w Widzewie
Cały współczesny świat podlega ciągłym zmianom i ewolucjom w różnych kierunkach. Możliwość wprowadzenia każdego dziecka w pełne życie społeczne związane jest z dużą efektywnością procesów socjalizacyjnych, które interpretuje się zwykle jako przeniesienie właściwości i wartości zawarte w strukturach społecznych na cechy jednostkowe. Podstawową tezą socjalizacji jest przekonanie, że społeczeństwo jest źródłem wiedzy, która powinna być odzwierciedlona w jednostce. Z drugiej jednak strony każdy człowiek w różnym okresie swojego życia nie jest pasywnym odbiorcą w procesie socjalizacji nie może go opisywać i sprowadzać wyłącznie jako pochodnej społeczeństwa. Ludzka indywidualność i niepowtarzalność są przyczyną różnorakich napięć i przeobrażeń, konsekwencją których staje się przeobrażenie społeczeństw. Konflikt między tym, co społeczne i tym co indywidualne może jednak przybierać postać destruktywną, która w konsekwencji przejawia się w negatywnym, pełnym wrogości stosunku do otaczającej rzeczywistości. „Inność” w relacji do społeczeństwa manifestuje się nie tylko na poziomie jednostkowym, ale również grupowym. Doprowadza to zawsze w efekcie do wyłaniania się specyficznych grup, które są określane mianem „subkultury lub podkultury”.
W popisach subkultur akcentuje się zazwyczaj odmienność grup w stosunku do szerszej zbiorowości, przy czym uwzględniane kategorie porównań dotyczą wzorów, norm, wartości, sposobów porozumiewania się i postępowania, wyglądu oraz form ekspresji artystycznej. Specyfika danej subkultury wzmacniana jest przez trwałe więzi między rówieśnikami, które są konsekwencja wspólnych problemów, dążeń i potrzeb młodzieży. Rozwijające się szybko subkultury świadczą o tym, że tradycyjne modele wychowawcze i socjalizacyjne stają się w przypadku niektórych ludzi niezadowalające i dlatego poszukują oni alternatywnego sposobu na życie. Podkultury młodzieżowe odróżniają się zdecydowanie od pozostałej młodzieży oraz społeczności dorosłych wieloma cechami. Preferują i stosują własny styl życia o odrębnym systemie wartości i założeniach ideologicznych. Podkreślają ciągle odmienne wzorce osobowe stanowiące obiektem naśladownictwa oraz szczególne przedmioty kultu i czci. Uwypuklają i eksponują odrębne normy i sposoby postępowania od ogólnie przyjętych, które w wielu przypadkach wyrażane są działaniami bulwersującymi opinię publiczną a nawet budzącymi strach i panikę wśród ludzi. W postawach i zachowaniach młodzieży należącej do podkultur mają miejsce różne formy wandalizmu, agresji w stosunku do otoczenia ze szczególnie wyrafinowanymi sposobami poniżania i upokarzania ludzi.
Zachowania autoagresywne, ekscesy seksualne, picie alkoholu i zażywanie innych środków odurzających to także często spotykane działanie uczestników wielu podkultur młodzieżowych takich jak: skini, sierp age, szarpy, rekiny, punki, rockersi, rockmaniacy, hipki, neofaszyści, szalikowcy, blkoersi, metale, skejci, przyłbicowy, sataniści itp. Nieformalne Grupy młodzieżowe są otoczeniem, w którym dorastające jednostki ...